Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under januari 2015

Av maria - 11 januari 2015 19:40

Sitter ren och mosig i soffan efter en dag på badet. Ja, vi hann ju aldrig göra någon för dom små på jullovet som är riktigt anpassat för dom så jag kände mig lite skyldig dom detta...Som alltid då vi ska någonstans innebär en hel del packning, när jag preppat väskor med varmkorv, fika, badkläder, blöjor schampon och trosor och kalsonger kommer vi iväg med fyra egna barn och ett lånebarn.  Kvar hemma lämnar vi tonåringarna. Det är lite av en mindre snöstorm ute så det känns bra att åka till ett varmt fuktigt badhus, som är fullt med skrikiga ungar, otäcka golv och jag trippar i bikini obekvämt omkring på tå för att undvika allt skit på golven. Men ungarna har skit kul, åker vatten-rutsch och fikar och bubblar bubbel-pool...Vi tvättar oss riktigt rena, slösar riktigt mycket med varmvatten och sitter och fiser i bastun. Men jag hann bli riktigt rädd då vi sitter i bubbel poolen och både jag och Anders vänder bort huvudet en sekund eller två. När jag vänder tillbaka huvudet har Minna tappat balansen och ligger på rygg panikslagen och fäktar förbrilt med sina små armar...usch vad rädd jag blev så där efteråt, 30sekunder till så...nä, jag vill inte tänka på det. Det går så ruskigt fort. Vatten är bara att ha respekt för och vara försiktig och ha alla sinnen på helspänn när man badar med små söta...Men nu är vi alla hemma hela och rena  

I morgon måndag en ny vecka med proppat schema...en heldag på BUP, möte med kurator, tandläkarbesök mm mm, mängda träningar som kommer att avslutas på söndag med hockeymatch uppe i Vilhelmina. Kommer bli toppen  Kommer ligga på botten  Däremellan vill jag hinna få tid till annat, laga mat, läsa, umgås med någon vän,och kanske komma igång med min egna motion och komma ut på promenad. Men jag vet inte...


 

Av maria - 11 januari 2015 00:36

Hej alla nattugglor, jag är egentligen ingen sådan utan en somna-klockan-22.00-morsamen efter en intensiv dag måste jag varva ner med lite bloog-tid innan jag hoppar på sov-tåget med John Blund och alla er andra som redan är där. Dessutom är det här den enda tiden på dygnet jag får vara vaken och skriva min dagbok ifred utan att bli störd, jag har bara små snarkningar som hörs lite nu och då. Och en större snarkare, men han skakar jag bara på så slutar han en kort stund.

Dagen började ganska tidigt då vi skulle åka iväg ner till Nordmaling på hockeycup. Småungarna hade vi ju lämnat redan på fredag till mamsen så egentligen var vi bara tre som skulle komma iväg, men ändå blir det stressfaktor 2000 där på slutet. 

Vi kommer fram med livet i behåll i rätt tid också...väl framme börjar nästa operation ordna-så-Elsa-får-skjuts-till-innebandy matchen kl 10.30Jamen, det gick ju lysande...det absolut svåra är att få liv i henne då vi befinner oss ca 6mil hemifrån...ringa på 2 avstängda mobiler är likamed lönlöst. Okej, ringa på hemmtelefonen som är på nedervåningen och dom två medvetslösa tonåringarna befinner sig inlåsta på varsitt rum på övervåningen är också likamed lönlöst...Okej tänk, nästa steg blir att ringa stackars farfar som även ska köra och be honom åka och väcka en fullständigt lealös människa och säga att hon ska göra sig klar på 30min...Han lyckas!!! guldstjärna till farfar! 

Ah, skönt nu kan vi se på hockey...det gick både bra och mindre bra för grabbarna, dom kom inte 1:a eller 2:a men inte sist heller. 

När jag sitter på toa där i ishallen ringer min mobil-mamma...hon berättar med lugn och sansad röst att Arvid fått en polkagris av allting i halsen när dom är påväg till bilen i ett parkeringshus så hon aggerar som en pensionerad läkare bör och vänder pojken upp och ner och försöker få ut den där jäkla grisen, men det kommer inte ut...han har ont i brösten och får väl lite panik antar jag...så mamma beslutar att åka till akuten för att undersöka ordenligt, så med tre ungar stövlar hon in på akuten och får rodda om i plaeringen. En snäll vän till henne kommer och hämtar upp små flickorna som kör hem dom till mina stora tjejer som tar över ansvaret där. Dom äter glass och har trevligt. Mamma och Arvid får träffa en läkare som vill lägga in för observation och ev.söva ner honom och gå in eller hur man säger i lungorna för att se om grisen är där...men Jag känner att läggas in inte behövs utan vi åker in om det blir värre. Så nu ligger han mellan oss med en gris förhoppningsvis inte i lugorna utan i magen och snusar så gott. Men dagen har iaf varit på riktigt händelserik för oss alla så nu hoppas jag på att kunna sova gott.


 

Av maria - 9 januari 2015 13:30

Hej, vad åt ni till frukost i morse. Här åt någon limpa, någon välling, någon rostade och någon äter inget. Någon dricker te, juice och en massa mediciner medans någon längtar så förskräckligt mycket efter fiskbullar-mums...det stinker fiskbullar fulla micron, köket ja, hela ungen...Mmm Nea är fullstädigt galen i dessa vita dillkryddade bullar...frukost-lunch-middag. Gärna kalla, men jag förhandlar mig alltid till att få värma dom lite lagomt.
Ikväll efter middagen ska jag köra dom tre minsta i familjen till mormorn som ska få vara med dom under kvällen å natten, dom ska få gå på bio imorgon och göra sånt som jag bara inte orkar med. Jag ska ist åka med pappa Anders och Alfred till Nordmaling på hockeycup. Sitta i en kall ishall och få njuta av hockey när den är som bäst, hejja på Alfred och hans lag...lite egentid och inte tänka på lunch och torka bajsiga rumpor i ett. Sen när vi på lördagskväll kommer frusna och hungriga hem har jag beställt lördagsmiddag av Olivia...ett glas vin upphällt och en varm brasa...känns helt okej ;)

Av maria - 7 januari 2015 22:37

Då var det dax då...dom där små klädhögarna på bordet ligger redo och klar. Väskorna är packade och klara, skorna står redo i hallen, vantar och mössor har jag stenkoll på och limppåsen ligger framme redo att huggas in i morgon och bli frukost mackor av. Min vision är att vi ska sitta klädda och klara i bilen 07.50 pip...återstår att se. Och att jag ska stiga in på jobbet 09.00 pip...nånting säger mig att jag kommer att glömma lämna någon ej ovanligt, hinner inte äta frukost, dricker kaffe springandes mellan alla rum i huset. Något försover sig och missar bussen. Någon hittar inte busskortet. Någon vägrar äta frukost, någon ska bara och någon skiter ner sig precis då vi ska gå ut genom dörren. Ja, jag är väl förberedd på allting...men blir alltid lika överraskad över oväntade händelser. Lika bra att gå i säng och ladda upp kroppen och knoppen, det lär behövas.

Av maria - 7 januari 2015 00:41

Dygnet har vi vänt på. Mattiderna är rubbade. Matsedeln är helt ur fas. Och imorgon är sista dagen vi har på oss att ställa om hela familjen-nånting säger mig att vi är lite sent ute för att lyckas. Men vi har gjort ett tappert försök och lagt oss ca en timme tidigare än vanligt dom senaste veckorna. Jag har gjort och beställt en matbeställning som väntas levereras imorgon med en väl genomtänkt vecko meny. Mycket grönsaker och bara lite godis å läsk. Vi får väl se-det är ju snart helg. Och helger gillar familjen.
Min plan nu är att jag Januari ut ska jobba mina tre dagar/vecka a två timmar/dag...sen får vi se om vi kan öka på med lite timmar.
Vi har två BUP möten in bokade under den här månaden, så det ska finnas göra det här året också.
Väntar med spänning på svar från läkaren på njurmedicin angående mitt prov som varit nere i Göteborg för analys.

Avslutar med den här underbara bilden där samtliga mina 6 fina finns med...Elsa, Alfred och (Arvid tror jag )åker båt. Olivias fötter. Arvid å Nea leker i vattnet. Och Minna hare bara gott...

Av maria - 4 januari 2015 21:40

Tack för alla gratulationer på min födelsedag. Den har varit helt vanligt underbar. Jag vaknade i morse av att en varm 4åring låg och kramade mig. Efter en kort stund sa hon:-Usch mamma, du måste tvätta dig, du luktar kräk...
:-Hmm, man tackar. Kräk vill man ju inte lukta. Vad får hon allt ifrån. Jag duschade lite senare iaf så jag skulle lukta rosor ist...

Då matchade jag dom här som stod på bordet då jag äntligen klev upp kl halv elva. Sen hände lite av varje...tvätt, städ, skjutsa till hockeyträning, handla lite mm, mm...
Tog emot mamma och Hans på lite kaffe med dopp. Bytte ut bagarmössan mot kockmössan och fick middagsgäster. Ännu mera paket och ännu mera mat och socker...måtte detta ta ett slut.

Nu ser jag med glädje framemot ett nytt levnadsår. Jag tror det blir ett bra år med nya utmaningar och ser världen med lite nya ögon. Jag ser på mig själv med lite nya ögon och jag har framför allt lärt mig under det senare året en hel del om mig själv. Lärt mig att lära känna mina kännetecken då jag är påväg ner i en svacka och hur kroppen och knoppen reagerar vid en kommande topp. Hur jag följer mitt mönster under ett skov och att det bara är att gilla läget och vänta ut...Vi har kommit så långt och livet har fått en annan och lättare mening... Nu kan jag äntligen säga Jag Älskar Livet.

Av maria - 3 januari 2015 23:39

Idag har det varit lördag, vi är lediga ett tag till. Inte förrän på torsdag är ordningen återställd. Kortvecka kan man kanske kalla det.
Vi har ikväll firat farmora som fyllde år igår och någon annan som fyller år imorgon. Det bästa är att slå ihop så många som möjligt på ett och samma kalas. Det här att fira alla som fyller år samma månad tjänar vi in lite kalas på. Jag stod iaf för matlagningen, farmor för finansieringen av maten och Nea och Minna stod för underhållningen. Dom gav en grym föreställning och sjöng både på svenska, engelska och ett språk som är ganska svårt att förstå-svengelska...som vanligt går man proppmätt i säng och lovar sig själv att börja träna, äta mindre och nyttigare. Av någon annledning har jag varje morgon glömt bort det där löftet och en ny dag utan träning, med för mycket onyttigt mat tar fart. Ja ja, jag ska...jag ska hoppa i PW skorna och ta en runda. Tugga salladsblad och dricka vatten...jag vet bara inte när. Det är så mycket godare med oxfile och potatisgratäng och ett glas läsk eller och ett glas vin till det. Men i April ska jag till Barcelona så jag måste väl iaf försöka...nu ska jag iaf njuta av mina sista 20min som 38åring snart är jag ett år närmare 40...hugaligen...riktigt otäckt.

Av maria - 1 januari 2015 01:49

Tillbaka blick på året som gått i sedvanlig ordning...

Efter en kall vinter börjar vi på att tina fram och påsk-sötisar besöker oss.

Det blir en och annan promenad i vår vädret...

Sommaren kommer och familjen får sommarlov...



Vi klättrar i berg...

Hälsar på hos kusin Gusten i Falun...

Stöter på läskiga djur och åker karusell...

Stött på ännu mera läskiga typer och badat i våran lilla pool...

Hösten kommer och hockeyn drar igång...

Varit på 40 års fest och firat halloween...

Fyllt 3år...

Och firat in det nya året-2015.

Vi önskar er alla ett super år. Mammamaria och Pappaanders och alla barnen.

Ovido - Quiz & Flashcards