Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under december 2014

Av maria - 31 december 2014 16:45

Gott nytt år önskar familjen

Av maria - 29 december 2014 10:10

Nu är det bråda dagar hos familjen-operation Bygga-ut-ett-till-rum-för-att-rymma-alla-barnen är i full aktivitet. Alla är inblandade. Pappa är snickaren och elektrikern. Olivia är målaren. Småbarnen är störande, Alfred och Elsa håller sig undan och jag sköter markservicen.

När det är färdigt ska Olivia flytta in i nya rummet. Alfred till Olivias rum och Arvid ska få lämna småtjejerna och flytta till ett eget rum på övervåningen. Alfred kommer att få en helt ny spelhörna där han kan sitta och fuffilura med kompisarna, spela fifa 15...NHL 15 och äta morötter. Det ska bara inhandlad en ny platt tv för pengar som inte finns. Men det bästa av allt är att vi gamlingar får ärva en stor platt tv och sätta upp på våran vägg, då den är för gammal för att spela XBOXone på...lite belöning måste man ju sno åt sig. Gott slut.

Av maria - 26 december 2014 09:52

Snön ligger vit på taken, endast mamman är vaken...eller nästan...med sällskap av två barn. Resten sover fyra ungar samt ett lånebarn och pappan som började mera och mera se ut som ett lik efter sena kvällar och tidiga mornar, så jag var ju bara tvungen att pallra mig upp i morse när det började ropas i rummet bredvid och ge gubben sovmorgon, han är ju gammal tamejtusan jag vill ju inte slita ut honom fullständigt. Men hur länge tänker ha sova egentligen, in på nästa år, eller hundra år som törnrosa. Jag har ju hunnit hur mycket som helst, sätta en tvättmaskin på rullning, tömt en disk, städat undan efter gårdagens Beck fest med dom stora och griljerat julens andra julskinka, den på 2,7kg räckte visst inte...och jag fick en beställning igår på att det skulle finnas julskinka på frukost bordet...vad gör man inte, man vill ju inte bli utbytt...Nea frågar lite nu och då:- Mamma, får man en ny mamma sen???

:- Vad tänkte du.

:- Jamen, när du blir gammal  åsså skrynklar hon ihop ansiktet, och ser ut så här och dör...

:- Nä, jag skulle inte tro det...Jag kommer aldrig att bli gammal  Idag har jag ingen aning om vad som händer...lite frisk luft vore ju toppen. Och i går fick jag handla mat för första gången på länge, då hemleveransen tagit julledigt tom tisdag den 30dec...men nyårs middan tänker jag få hemlevererat. Jag hittade ju knappt i affärn längre. Dessutom var det mesta slut så jag måste väl en sväng till innan nyåret. Jobbigt...men familjen måste väl äta, det är ju det ända vi gör då vi är lediga så det är väl bara att kamma sig och gilla läget. 


 


Då vi inte fick till traditionsenligt ett julkort i år bjuder jag er på 2013/2014 nyårshälsning från familjen...hoppas på en ny hälsning det här nyåret. Vi får väl se vad vi får till...


 

Av maria - 25 december 2014 12:38

Alla pysslar på med sitt. Några sover fortf. Någon spelar sitt nya XBOXone som han åkte med pappa i minus 20graders kyla och köpte i morse kl åtta. Några busungar degar med sån där leklera och när ingen ser så tar dom fram strössel ur skafferiet och tömmer dess burk på strössel i leran...mina kreativa barn.

Igår tog vi med fyra st och åkte lite skridskor och spark...innan Kalle. Sen åt vi JÄTTE mkt god mat och sen väntade och väntade vi på...

Tomten. Många snälla barn som fick fin fina klappar...nu är det slut på den eviga väntan och en ny lååång väntan tar vid...God fortsättning på julhelgen.

Av maria - 23 december 2014 21:13

Vi tog sovmorgon till håll i er 11.00...fy så länge. Fast vi sov inte så länge, nä det är ju näst intill olagligt men vi låg kvar i sängen. Olagligt skönt-jullov. Sen bara strosa runt i pys kläder. Vi äter ingen lunch utan vi är så busiga och tar en tidig middag och går ur på lokal, restaurang Eurasia närmare bestämt- vi blev proppmätta alla 8...

Och hur mätt man är bara måste man äta friterade bananer och glass.
Sen till coop och hämta ut dom sista julklapparna från Asien, dom kom i grevenstid. Nu är det uppesittarkväll, jag lägger in sill med förarbete av mor... Och har gravat mitt livs första lax även där efter mammas recept. Allt så mkt godare hemmagjort och trevligare att stoppa in i munnen. Nästa år får jag koka min skinka men i år nöjer jag mig med att griljera en färdigkokt. Någon måtta på vuxenpoäng får det lov att vara...

Av maria - 21 december 2014 21:50

Idag har vi firat hela dagen-firar våran nya 3åring.

Tillslut så blev det rätt med alla tre fingrar som ska upp...och i paketet så låg Masha från Masha och björnen från barnkanalen...favvon just nu. Och kläderna kommer från Åhlens och är från mormor. Blomman är lånad från mor dagen till ära.

Värsta glassbomben.
Nu sover 3åringen så gott och imorgon är en annan dag.

Av maria - 20 december 2014 16:50

Det närmar sig med stormsteg, snart smäller det och en skräckblandat förtjusning fyller vardagsrummet. Är tomten farlig eller bara snäll som kommer med klappar. Och varför envisas mamma och pappa med att jag måste krama tomten, hen är ju läskig med skägg och otäck röst...det är tur att det bara är 1 gång per år som tomten besöker stugorna, både för barnen och för föräldrarna. Idag tog vi iaf sovmorgon och som straff när vi klev upp hade kidzen möblerat om i vardagsrummet...flyttat pyntet från granen till en stol...kreativa barn, mycket.

Sen en hockeymatch som slutade med vinst  Nu har jag bytt ut ett eget barn mot ett lånebarn, Alfred har sin bättre hälft från hockeymålet här på middag och sova-över-gäst...en björklöven målvakt till alltså...roligt när dom vidgar sina vyer och börjar umgås med vänner från andra delar av staden. Min sida av staden dessutom-Östteg rockar... Nu ska vi snart äta oxfile, potatisgratäng, kantarellsås och toppa det med en chokladmousse..lite godis och chips på det läsk och ett glas vin så är vi i fin form allesammans vill jag lova...


 

Av maria - 19 december 2014 17:19

Åh, äntligen får jag sitta ner och bara vara för en stund. Har varit på språng precis hela dagen. Det har bara flytit på från grej till grej. Jag hann varken äta en normal frukost eller lunch så nu äter jag och barnen popcorn innan maten, men schhh säg det inte till någon...dagen började med som bekant min sedvanliga sightseeing runt Umeås gator, lämna av här lämna av där...sen till sjukhuset in på kiosken köpa en liten macka och kaffe too go och åka 8tr upp till njurmedicin och få veta resultatet av alla mina prover...håll i er...Jag är fullt frisk, tror vi iaf...alla mina blodprover såg normala ut och min lever gjorde sin funktion och på rätt sätt. Men...kommer ni ihåg det där minirintesten jag gjorde då jag inte fick dricka på flera, flera timmar...Nu vet jag inte hur dom mäter men man ska ha ca 700 av något för att vara normal, jag hade 500 och har man 200 är det inte bra, alltså kan man säga att jag är halv bra...så mitt prov är skickat till Göteborg för ytterligare analys, så nästa år lär jag väl få svaret på det...är det bra eller är det mindre bra. Läkaren jag träffade var en av dom roligaste jag mött...han bröt på tyska eller nåt, det lilla hår han hade stod åt alla håll och kanter och var vimsigare än få, vi satt och skrattade och skulle jag mött honom på krogen skulle jag tro han var en pajas hellre än en överläkare inom njurmedicin...trevligt med sånna möten. Tillbaka till allvaret, det som jag kunde förstå av den här pajasen så finns det en njure-hypofysen-hypofysen-njuren...en typ av diabetes fast inte...äh, jag fattar inte men vi får vänta och se...

Tanken var att jag skulle möta upp Anders över en lunch, men då mötet med läkaren var så roligt hans det inte med. Jag fick en annan dejt, Olivia och vi gjorde dom sista inköpen inför helgen. Men ingen av oss orkade äta lunch på lokal...knasigt, inte likt mig. Hem och börja slå in julklappar i sinne...och födelsedagspresenter...Röja undan och iväg och hämta igen småttingarna innan kl 14.00 för då skulle maten komma, all julmat och allt annat gott jag suttit och beställt...det tog mig en halv timme att packa upp alltin, skinkan på 3kg tunnbröd, sill, prinskorvar mm mm...Jag älskar mat, särskilt julmat...

Jag och Olivia gick snabbt in på vuxendrycks affären, och jag anser mig själv som vuxen. Lill-tjejen i kassan typ 15år yngre än mig sa:-Har ni leg...båda två...Hmm...Då blev jag lite sur och sa:- Jag är mamman och det här är min dotter...

Hon tittade och funderade en stund, som att jag skulle stå och ljuga...

:-Ja, nu ser jag likheter...

Men jag visade leg i ren protest och förtydigade för lill damen att:- Ja, jag är 38år!!! 

Hon skämmdes lite.

Men allvarligt, vad tror hon. Nämen, ja tänker langa till min dotter och gärna när hon står bakom mig i kön. Bara så där. Jag hade lust att säga:- Jomen, visst jag köper ut och då tar jag försäkerhetsskull med min dotter så att det verkligen ska bli mera tydligt att jag gör det...Här gumman, här har du, en box vin...rött eller vitt, välj själv. Aja, jag ser väl ung ut  

Nu är rasten slut och jag ska ställa mig vid spisen. Pappan är på julfest med jobbet så det blir jag och dom barn som är hemma. Och nu har vi alla tagit jullov och kommer åter den 8 januari...ingen ordning på nånting...


 

Skapa flashcards