Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under december 2014

Av maria - 10 december 2014 11:03

Nu så...alla på plats utom jag och gubben. Japp ni läste rätt, jag är hemma idag då jag skulle vara och ta en hel del prover mitt i min arbetstid så idag fick jag ta ledigt. Tur i oturen för min fina make ligger hemma och är sjuk, åter till det om en liten stund. Jag kastades iaf upp i morse och samma procedur som alla andra mornar, väcka barn-klä på barn-ge barn frukost...ni skulle se mig på morgonen, jag springer eller går väldigt snabbt mellan hall-kök-vardagsrum och badrum...med eller utan kläder förhoppningsvis med...tycker mina barn. Annars är det USCH mamma!!! Klä på dig. Idag hoppade jag i brist på annat i ett par mjukisbyxor och haffade en fleccetröja. Inga sockar...första körningen går till pojkarnas skola och eftersom jag anser mig pyjamasklädd skickar jag den lille med den store...sen fridhems och 16åringen kan gå in själv, tack och lov...hem där jag har lämnat småflickorna med en sjuk pappa...han ligger och sover likblek i soffan medans dom tittar på typ...nästa tonåring har vaknat och vill ha skjuts, hon undrar även v

:- Mamma, varför har du kiss i kylskåpet, tack och lov såg hon att det var kiss och inte någon ny juice. 

Jag ska ta prover idag.

Får med fin hjälp av Elsa på småglinen kläderna och lämnar dom på förskolan. Ersboda och ersäng, sådärja, nu ska alla vara på plats. Utom jag då. Blåser in på Hälsocentralen med mitt kissprov i högsta hugg, sätter mig i väntrummet och ställer burken på bordet...jag vill ju inte stoppa det i fickan så dom andra i väntrummet får stå ut med mitt kiss...tar mina prover kör rally hem till gubben som behöver omvårdnad.

Asså, alltså vad är det för fel på sjuka män...ska inte dra alla över en kam men nästan. Hur ynklig kan man bli, nu har jag precis som jag gör med barnen preppat han med te och alvedon. Gjort varma mackor och kaffe...Ska vila en liten stund innan jag tar tag i hushållet.


 

Av maria - 9 december 2014 13:59

Hej där...visste ni att 

Det är 2 veckor kvar till julafton.

Vi har en 3års dag att fira innan dess.

Vi har lååångt ifrån alla klappar klara, många väntar vi på från Asien, har vi tur kommer dom innan julafton, har vi mindre tur kommer dom efter julafton...vill helst inte tänka på det sist nämnda. 1pkt har kommit-yeh...morgontomten ska ju också komma med klappar så jag måste väl hjälpa till där i år igen...Julen och julafton är min favorit högtid men ack så jobbig ändå...det har blivit sån hysteri, eller det är väl vi som är hysteriska när det gäller klappar och allt som ska köpas runt i kring. Vad är det för fel på en skinka och lite julmust i all enkelhet. Nä, man ska spendera pengar i överflöd och äta mat tills det bokstavligen kommer ut genom öronen. Äta har jag inga problem med och inte på att spendera pengar heller så egentligen borde det passa mig perfekt.Jag både njuter samtidigt som jag kan få lite ångest, blandade känslor. Men det bästa av allt är iaf då tomten kommer och barnen får öppna sina julklappar, då mår jag gott. Och tänker år efter år...Vi fixade det i år igen trots allt  

Efter mina jobbtimmar idag har jag storhandlat...


 


samtidigt som jag åt min lunch...underbart att kunna göra bort två måsten på en och samma gång...sen borde jag faktiskt vila, jag är ganska slut efter mina timmar på jobbet, men jag varken hinner eller tar mig tid till det. Lägger jag mig ner, tar jag mig aldrig upp igen och det är så mycket som väntar på mig men jag tar mig inte för något mera än att hänga en tvätt. Jag märker att sen jag började jobba är jag ännu mera utmattad, sämre minne och sämre startsträcka. Kan tänka så mycket men tar mig inte för...tänker och funderar, börjar men orkar inte slutföra...åker och hämtar barnen ist, mycket mysigare att fisa runt med dom än att fixa här hemma...


 

Av maria - 8 december 2014 10:28

I veckan har jag bestämt att jag ska klara mig själv, utan hjälp utifrån. Dvs, jag ska skjutsa och hämta mina barn, ta dom till träningar och hem med hjälp av min man såklart...men vi ska klara det själv. Varför??? Jo, Jag vill bevisa för mig själv och andra att vi klarar det, vi kan. Så idag klev jag upp i god tid tyckte jag, gjorde en raggar dusch och började väcka unge efter unge. Den ena lättare än den andra. Utfodrade, kastade mackor hit och dit, någon vill ha rostingar, någon varmisar, någon välling och någon ingenting (enkelt).  Men jag ska inte bryta ihop, jag ska ha tålamod och inte balla ur. Jag tror jag lyckats. Sen patrull 2, få in alla i bilen...med hjälp (fusk, jag vet) av dom stora, så satt vi 08.00 i bilen...gärnet till stopp 1. Ersmarksskola. Sen Ersboda och stopp 2, Fridhems gymnasiet för stopp 3...tillbaka till Ersmark och stopp 4 för att lämna små brudarna. Sen tillbaka till Ersboda och folktandvården för att följa Alfred till tandläkaren. Tillbaka till Ermark, lämna av honom på skolan och hem. Och nu sitter jag här har satt en lussebulls deg och ska baka. Någon ringer och har glömt sin skoldator, jag ska så fort jag är klar här på min kafferast utan kaffe åka tillbaka till Erboda med en dator...sen hem och förhoppningsvis baka. Sen börjar vi om...hämta igen alla ungar...kommer ni ihåg att vi gick den där familje interventionen i vintras...nu har det gått 6månader och vi ska ha återbesök och se Vad hände sen...???Så 14.30 kommer dom personerna hit och jag tänkte bjuda på kaffe och nybakade lussebullar...tror ni jag fixar det...vi får väl se. 

Jobbar resten av veckan så det är idag det gäller...jobba bort så mkt som möjligt. 

Ska försöka hålla mig vaken på kvällen och umgås, kommer att bli det svåraste uppdraget på dagen.


 

Av maria - 7 december 2014 17:03

Det lackar mot jul, familjen förbereder sig. Och idag har vi bakat pepparkakshus. Jag sa till pappa som är byggledare att göra något speciellt. Vi har många barn och många viljor så han gjorde ett sex kantigt hus och alla barn får dekorera sin fasad...

Välkommen hem till Arvid.

Underbart då dom är sams och hjälps åt...

Av maria - 6 december 2014 18:37

Propp mätt som sig bör. Jag är fortfarande sjuk, knaprar alvedon som knäck och får små ljusglimtar då och då, som håller i sig 2-3timmar. Alfred och Anders har hängt på ladan hela dagen, matchdag som slutade med en vinst och en oavgjord match, min stod den senare...Jag har varit hemma och mest legat i soffan. Mellan alvedon kickarna har jag fått ett eller annat gjort.

Jag har testat den gamla huskuren mot halsont, whiskey-huvvaligen.

Nu har alla ungar, liten som stor fått ett godishus att smaska på, himmel vad lugnt det blev.

Av maria - 4 december 2014 22:39

Jag vill också ha en bebis. Eller vill jag det...nä, jag tror inte det. Jag får glädjas åt våran nya lilla bebis som har kommit till oss i släkten och som heter Tage och är Gustens lillebror. Och min brors nyföding som hans fru Jenny berikat honom med (kan man skriva så). Jag är så glad och stolt för er familj, lycka till...och lämna dalarna och kom upp till Norrland så man får snusa på babyn. Eller kanske vi fejstajmar så jag inte blir smittad :) I alla fulla fall så har jag gått och blivit sjuk. Efter jobbet idag åkte jag hem med halsont, jordens huvudvärk och helt matt. Sov en stund och vaknade tio gånger värre. Fick svälja stoltheten, ringa svärfar som hämtar hem barnen åt mig. Sen skickar jag honom på ett uppdrag till för att hämta hem Olivia, han hör fel och åker till fel skola för att hämta fel barn. Men stackars farfar, där står han utan mobil och väntar och väntar. 1timme senare kommer alla helskinnade hem. Kan man sätta GPS på pensionärer måntro. Dom är ju mera opålitlig än tonåringarna ;) Nä nu ska jag kurera mig, dvs sova så gott. Ogillar att vara sjuk.

Av maria - 3 december 2014 13:13

Jag har varit borta några dagar, har endel att ta igen men det hinns ändå aldrig med än fast jag tar ledigt från olika "jobb". Idag var jag iaf tillbaka på mitt mera riktiga jobb och det var riktigt trevligt. Sen hämtade jag upp en av mina tonåringar, jag behövde catch up med och uppdatera mig lite vad som sker i hennes värld. Hon hade lång lunch från skolan så vi gick ut och åt och hann dryfta både det ena än det andra. Jag sliter mitt hår för att hitta åt alla tomte, pepparkaks och diverse lucia utklädslar men finner bara en för liten tomteklänning. Varför ska det vara så svårt att år efter år samla allting i en och samma låda...det borde vara straffbart att lägga dom i olika lådor...hjälp mig    Det kommer att sluta med att ungarna får klä ut sig till nån starwars och prinsesor...dom kläderna vet jag iaf var dom finns  ...Endel i familjen pysslar så fin och gör pepparkaksgubbar, ur gullig...


 


Medans andra också pysslar fint...fast på sitt sätt...


 


Pyntar armen...


 


Pyntar en av många stolar...och Var på 3års kontroll igår och BVC tanten frågade mig:- Kan hon rita cirklar?

- Öh, nja, jag vet inte, men jag tror det!


 



Nu vet jag...Hon kan rita cirklar, lite mera åt det ovala draget, men hon kan och gärna på en vägg med kladdkrita!!! Får man en extra stjärna i protokollet då  


 

Presentation


Är en 6barns mamma som pluggar till undersköterska på komvux Har diagnosen bipolär 2, psoriasis och medicinerar för högt blodtryck. Följ med mig i min ocensurerade vardag, här får du läsa om glädje & om sorg, hypomanier & depressioner. Välkommen!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards