Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Direktlänk till inlägg 19 december 2014

jullov!!! Jippi...

Av maria - 19 december 2014 17:19

Åh, äntligen får jag sitta ner och bara vara för en stund. Har varit på språng precis hela dagen. Det har bara flytit på från grej till grej. Jag hann varken äta en normal frukost eller lunch så nu äter jag och barnen popcorn innan maten, men schhh säg det inte till någon...dagen började med som bekant min sedvanliga sightseeing runt Umeås gator, lämna av här lämna av där...sen till sjukhuset in på kiosken köpa en liten macka och kaffe too go och åka 8tr upp till njurmedicin och få veta resultatet av alla mina prover...håll i er...Jag är fullt frisk, tror vi iaf...alla mina blodprover såg normala ut och min lever gjorde sin funktion och på rätt sätt. Men...kommer ni ihåg det där minirintesten jag gjorde då jag inte fick dricka på flera, flera timmar...Nu vet jag inte hur dom mäter men man ska ha ca 700 av något för att vara normal, jag hade 500 och har man 200 är det inte bra, alltså kan man säga att jag är halv bra...så mitt prov är skickat till Göteborg för ytterligare analys, så nästa år lär jag väl få svaret på det...är det bra eller är det mindre bra. Läkaren jag träffade var en av dom roligaste jag mött...han bröt på tyska eller nåt, det lilla hår han hade stod åt alla håll och kanter och var vimsigare än få, vi satt och skrattade och skulle jag mött honom på krogen skulle jag tro han var en pajas hellre än en överläkare inom njurmedicin...trevligt med sånna möten. Tillbaka till allvaret, det som jag kunde förstå av den här pajasen så finns det en njure-hypofysen-hypofysen-njuren...en typ av diabetes fast inte...äh, jag fattar inte men vi får vänta och se...

Tanken var att jag skulle möta upp Anders över en lunch, men då mötet med läkaren var så roligt hans det inte med. Jag fick en annan dejt, Olivia och vi gjorde dom sista inköpen inför helgen. Men ingen av oss orkade äta lunch på lokal...knasigt, inte likt mig. Hem och börja slå in julklappar i sinne...och födelsedagspresenter...Röja undan och iväg och hämta igen småttingarna innan kl 14.00 för då skulle maten komma, all julmat och allt annat gott jag suttit och beställt...det tog mig en halv timme att packa upp alltin, skinkan på 3kg tunnbröd, sill, prinskorvar mm mm...Jag älskar mat, särskilt julmat...

Jag och Olivia gick snabbt in på vuxendrycks affären, och jag anser mig själv som vuxen. Lill-tjejen i kassan typ 15år yngre än mig sa:-Har ni leg...båda två...Hmm...Då blev jag lite sur och sa:- Jag är mamman och det här är min dotter...

Hon tittade och funderade en stund, som att jag skulle stå och ljuga...

:-Ja, nu ser jag likheter...

Men jag visade leg i ren protest och förtydigade för lill damen att:- Ja, jag är 38år!!! 

Hon skämmdes lite.

Men allvarligt, vad tror hon. Nämen, ja tänker langa till min dotter och gärna när hon står bakom mig i kön. Bara så där. Jag hade lust att säga:- Jomen, visst jag köper ut och då tar jag försäkerhetsskull med min dotter så att det verkligen ska bli mera tydligt att jag gör det...Här gumman, här har du, en box vin...rött eller vitt, välj själv. Aja, jag ser väl ung ut  

Nu är rasten slut och jag ska ställa mig vid spisen. Pappan är på julfest med jobbet så det blir jag och dom barn som är hemma. Och nu har vi alla tagit jullov och kommer åter den 8 januari...ingen ordning på nånting...


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 9 januari 2017 15:31

Har dragit ut på detta men nu kan jag meddela att efter så många år tillsammans blir det en skilsmässa.  Jag har funderat länge men kommer fram till att det här blir det bästa. Vill starta om på nytt och börja om.  Har faktiskt redan nåt på gång....

Av maria - 8 januari 2017 22:54

Nu är julledigheten över och den enda som har rört på sig mera än till och från bilen är Alfred.  Det känns som evigheter sen som jag låg inne och mådde så dåligt och trodde att jag inte skulle klara av vardagen.  Men nu är vi här Jag har överlev...

Av maria - 5 januari 2017 22:06


Då var det helg igen, den här julen har varit hel knas. Jag var ju borta nästan hela december. Det är för tillfället omänskligt kallt ute och jag har ett gäng killar här en bit utanför min ytterdörr spelar landhockey. Det kan man visst göra i vilken...

Av maria - 1 januari 2017 00:37

Hej 1 januari 2017 det är med blandade känslor jag Välkomnar dig. Det känns både jobbigt och bra. Jobbigt för att jag inte vet vad som väntar mig och bra för att jag har alla chanser att ge det en ny start. Praktisera alla mina strategier vid kommand...

Av maria - 30 december 2016 13:57


2016 är snart över ett år med mycket glädje men också sorg och jobbigheter. Året började med en inläggning, jag var helt psykiskt utmattat och orkade inte mera, orkade knappt leva med mig själv. Jag firade min 40års dag på sjukhuset och livet var öve...

Presentation


Är en 6barns mamma som pluggar till undersköterska på komvux Har diagnosen bipolär 2, psoriasis och medicinerar för högt blodtryck. Följ med mig i min ocensurerade vardag, här får du läsa om glädje & om sorg, hypomanier & depressioner. Välkommen!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards