Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under april 2014

Av maria - 22 april 2014 17:20

Fick en fin dag med en av mina fina i dag på tu man hand...han hade lov från skolan och det är alltid trevligt att få lite egentid med var och en. Men vad gjorde vi då för trevligt...Jo, eftersom pojken började på växa igen och bär omkring på en pälsmössa på huvudet vilket börjar på att bli väldigt varmt för årstiden så bestämde vi oss för att få en klipptid. Gick jätte bra. fick vänta i ca 5minuter innan det blev hans tur...obligatoriska före och efter bilder...


 


pojke med pälsmössa...


 


pojke utan pälsmössa och med lite tyffare frisyr...hel nöjd...

Sen fick vi i vanlig ordning även besöka stormarkanden, påsken är över,likaså matförrådet...

Och eftersom 2 av 3 små kan cykla själva nu så trampade vi iväg på cyklarna idag till förskolan och det är ganska roligt eller kanske mera en risk att cykla med 2st som fortfarande övningscyklar på ett sätt...det är väldigt vingligt, ungefär som man själv kan ha sett ut efter nån personalfest eller dyl. Från sida till sida, oj, ut i skogen eller ut i gräset...och där vände cykeln och for åt fel håll helt plötsligt...man får inte ha bråttom inte...bråkigare cyklar får man leta efter. Det ska jag också skylla på nästa gång inte min cykel vill lyda mig  


 




Av maria - 21 april 2014 22:27

I dag har det varit födelsedagskalas hos familjen lagom...Nils Hjalmar Arvid fyller hela fem fingrar plus ett till, dvs sex...sex år!!!


 


Det firades med tacofest, pojkens favojit...skolkök eller vad...närå, bara familjen och 7 gäster och när alla var så där lagomt mätta och belåtna ni vet då det står ut genom öronen på en och man aldrig mera vill se mat typ så var det dax för den obligatoriska födelsedagstårtan...


 


  jag undrar om gästerna kände sig så här då dom åkte hem...


Nea lärde sig förörvigt att cykla själv utan stödhjul på sin brors födelsedag! Nu har pappan sprungit och lärt upp fem barn att cykla, bara 1 kvar då...


 



Av maria - 20 april 2014 16:08

Har haft ett högt tempo på dom senaste dagarna, veckan och det gav resultatet i dag. Vaknade med noll energi, helt tömd...och det är inte den bästa dagen precis då vi i morgon har en 6åring att fira och varken födelsedagspresenter eller tårta har köpts eller bakats. Ja, jag vet inte den bästa planeringen men huvet har väl inte hängt med i svängarna och jag har bara förskjutit på måstena. Så det var bara att gulla med dom stora (barnvakt var det som behövdes) så vi fick åka ut och ta tag i sakerna. Nu är presenterna oinslagna i bilen och tårtbotten just uttagen från ugnen, ska kallna och fyllas senare i kväll. Jag får skylla mig själv då jag planerar eller inte har planerat alls och sätter mig i den här sitsen. Men det ska inte pojken behöva lida av utan han ska få sitt kalas med sina ballonger och all uppmärksamhet på sin stora dag i morgon. Nu börjar han ju på en ny hand till och med...det är stort. Nu väntas Stinas kyckling, mera avancerat orkar morsan inte med i dag...


 

Av maria - 19 april 2014 18:32

Är hemma hos mami på påskmiddag med hela familjen. LYX.

Och efter jag proppat i mig allt det goda hamnar jag här i soffan med min favvofilt, den med får på...


 



Och pappaA läser en bok för mig. Sagan om Lilla H...barnen fick annat för sig...

Utsikten hos mormor är så spännande...
Nu väntas efterrätt så bokstavligen måste rulla hem till Ersmark sen...av någon anledning måste jag knäppa upp byxorna då jag är här...

Mammamaria

Av maria - 18 april 2014 22:33

Lååångfredag och vi har bara chillat, städat garaget mm. 

Nu middag med fina vänner och alla är nöjda...


 


Grease! Here we come...



 

Glad Påsk...


 





Av maria - 17 april 2014 16:21

Nu har påskhelgen officiellt startat hos familjen Nilsson...och alla har checkat ut. Vi kommer att ta minut för minut, timme för timme och bara njuta av ledigheten tillsammans. Och påskägg har vi alla fått så det räcker och blir över. Barnen har ju som sagt fått egentid med mormorn i familjen och fått önska mat och göra anpassad aktivitet efter ålder och tycke.  Olivia fick på måndag gå på en lunchteater för att sen få sig en ny vårjacka. Alfred fick åka runt på sin kickbike, hälsa på pensionärer, följa med till frissan och köpa nya byxor och det bästa av allt fick han nya målvaktshandskar till fotbollen.  Igår var det Arvid och Neas tur dom fick också önska mat (samma som Alfred, friterade kycklingar från Great Eastern) så det står väl mormorn upp i halsen idag.  Sova över och sen tog hon dom på en lååångpromenad för deras små ben, bron över från Teg (bryggeriet) till stan för att köpa nya gymnastikskor...sen bjöd hon dom på lunch och levererade hem dom till oss. Bytte barn och tog med sig Elsa på stan som fick sig ett par nya jeans. Minna får dock passa...Imorgon är finns det 2 biljetter till Grease musikalen och det är tänkt till tonåringarna, som sen ska få följa med hem sova över, laga påskmiddag till oss andra som kommer hungriga som bara den på lördag. Jag gillar verkligen den här typen av påsklov  och på så sätt får ju vi egentid med dom barnen som blir hemma med oss. Bra mycket bättre än ett proppfyllt påskägg med godis. Tack kära mor  

Igår hade vi som sagt ett filmteam utanför vårat köksfönster och fick veta att en reklamfilm spelades in, men inte för vad...jag trodde för en kort sekund att dom kanske skulle lansera ett nytt preventivmedel eller nåt i typ av kondomer och ville visa, skrämma, göra proppaganda för hur det kan gå annars...och filma på en gata fullproppad med (söta ) små skitungar. 


 


Glad Påsk  


 


Av maria - 16 april 2014 11:10

Nu kryper den svenska avundsjukan fram och jag känner mig så där jobbigt gnällig och sjukt avundsjuk. Avundsjuk på alla duktiga människor. Jag vill också vara duktig och inte känna avundsjuka och ilska. Jag läser alla status uppdateringar på fb och instagram om sunt leverne och tidiga gympass mitt i natten för mig. Jag vill känna tillfredställelse och samhörighet. Känna mig normal. Jag skulle göra vad som helst för att ha den själv disciplinen på mig själv men för mig är det antingen eller. On eller off...svart eller vitt...nu står jag på off eller svart. Jag orkar bara inte ta tag i mig själv på det sättet än fast jag både måste och vill. Det är så mycket annat som är viktigt just nu, fokusera på att må bra. tex. Men när man blir matat i alla tidingar och matprogram och på fb och instagram om hur hälsosammt man ska leva. Mår jag bara ännu sämre. Kanske borde hålla mig borta från sociala medier när jag mår så här kan man tycka.  Eller så gillar jag att plåga mig själv. Gå ner hit och gå ner dit på si och så många veckor. Följ 5/2 dieten...ät raw food eller GI metoden eller följ lchf...Ja, jag har provat allting men faller på målsnöret. Min kropp orkar varken fysiskt eller psykiskt just nu. Men då det vänder och jag ställs in på on eller vitt går det käpp rätt åt andra hållet och jag kan inte kontrollera mig själv. Behöver jag nämna att det är just därför jag skulle göra vad som helst för att få lite jämnvikt och kunna kontrollera mig på ett sundare sätt. 


 


Så till er som uppfattar mig som dryg då jag lägger ut en bild då jag sitter i soffan med nattklänning och tofflor kl 09.45 och tycker synd om mig själv som inte orkar träna kl 06.00 Se mig bara som en tömd-på-energi-sex-barns-morsa! Som är sjukt avundsjuk på alla er som orkar! 


 


Av maria - 15 april 2014 14:52

Har en fin vår dag med mina sex. Först korvgrillunch

Sen prinsesstårta till melli. Och Nea har tänkt på far och sparat en bit. En mycket liiiten bit men ack ändå. Det är tanken som räknas.
Snart kommer mormorn och tar en av mina hem till sig. Kvalitetstid kallas det för med en vuxen för barnen. Göra nåt kul, äta gott och sova över. Och först ut är Alfred. Sen betar hon av dom en och en eller två och två under veckan. Lyx.
Vi avslutar med att hon bjuder hela familjen på påskmiddag. Lyx för mig.

Mammamaria

Ovido - Quiz & Flashcards