Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under mars 2014

Av maria - 23 mars 2014 00:24

Har haft en fin lördag. Den började dock tidigt (05.00) närmare bestämt. Men jag vägrade vakna och gå upp så jag låg kvar i sängen till halv tio...najs. Sen avslutades den på bästa möjliga sätt...
Middag med dom bästa? och vi grillade???

Kärlek när den är som bäst...

Av maria - 21 mars 2014 20:08

Helg...underbart? Har skickat Elsa på innebandy cup till Sundsvall. Så i helgen går vi en kort så att säga. Alfred sover borta i natt, så familjen är inte komplett. Men då treåringen lever om för ungefär en hel förskoleavdelning går vi plus-minus-noll. Gör liksom ingen skillnad.
Har bara gjort det jag har velat i dag. Bara några måsten?.



Nu försöker jag få den där riktiga fredagskänslan...Nea vägrade gå in i dag efter förskolan. Hon satt i ca 30minuter ute och bara satt...väntade på pappa. Var riktigt skönt inne?...
Jag tror förresten jag ångrar mig och länkar bloggen igen till FB. Har svårt att bestämma mig, men det får ni leva med. Jag gör ju det?

Mammamaria

Av maria - 20 mars 2014 19:19

Nämen titta vad som hänger här...
Min vante, kompisen har jag ju där hemma. I dag på min promenad gjorde jag den fantastiska upptäckten. Tack till dig som hängde upp den. Det värsta är att jag har gått förbi där flera gånger tidigare och bara gått förbi den?. Nåja, nu har vanten kommit hem. Har fyndat i dag igen. Inga kläder dock men en hormonspiral till mig själv. 995kr blev till 375kr. Man undrar ju om bäst föredatum har passerat och jag är grundlurad?Tiden får väl utvisa, men billigare preventivmedel kan man ju inte tänka sig, men å andra sidan, tre kidz i sängen är också effektivt?

Nea softar framför tv. After dagis? Alla sätt är bra. Själv föredrar jag lite mera bekväm tv ställning så att säga...

Mammamaria

Av maria - 19 mars 2014 13:56

Idag gjorde jag samma misstag som igår och cyklade ner på stan framåter. Shit vad ont i rumpan? men ah vad skönt med friska vindar? Shoppade lite smått och gott och belönade mig själv med en sallad då jag kom hem. Nu har jag varit på en ny affär och shoppat eller FYNDAT vill jag hellre kalla det.
Overaller till småtjejerna som skulle ha kostat mig 2000kr på ordinarie pris och som jag fick ge 799kr för!!! Fattar ni?Nu får dom inte växa mera än vad jag har beräknat under sommaren så dom kommer till användning nästa vinter. Kan bara tipsa och göra lite reklam för er som har småbarn och behöver en ny overall. Sporthusets outlet Umeå?

Mammamaria

Av maria - 18 mars 2014 13:47

Jag har träffat kvinnan på feelgood i dag, den där kloka ni vet (en av dom) och när jag gick eller cyklade där ifrån hade jag med mig en endel reflektioner över hur mitt liv ser ut och hur jag ev. ska förändra. Hon frågar mig:-Hur ser en dag ut för Maria? Berätta...

När jag svart på vitt får höra mig själv berätta inser jag hur det låter, hur helt sjukt mycket jag egentligen gör på en dag. Vissa nödvändiga saker men en hel del onödiga saker som jag kan plocka bort från göra-do-listan och eller kanske på ett annat sätt.

Jag äter oftast frukost ståendes (om jag hiner eller prioriterar frukost den dagen) eller springer runt och passar upp, packar väskor, lägger fram kläder mm. Läser mejl mm...Har in i minsta detalj stakat ut dagen, vad som ska göras och inte, hur jag ska ta mig fram eller inte.Vad jag får äta och inte äta. Dricker en kopp kaffe samtidigt som jag hänger tvätt, tömmer en disk eller sitter på toan. Går på inbokade möten och planerar upp för framtiden. Handlar, städar och tvättar. 

 


Hon frågar mig:-När mår Maria som bäst? Berätta...


Jag funderar en stund, sen säger jag samtidigt som jag skämms otroligt.

Nu, nu då jag har egentid och får ta det coolt, cykla ner på stan och träffa dig kloka människa. När jag kommer hem till ett tyst hus som bara är till för mig! Samtidigt som jag inte riktigt kan njuta för stunden utan måste under den tiden göra bort alla mina hushållssysslor för att slippa det då barnen kommer hem, och för att känna mig tillfreds med mig själv. Jag är inte menlös, jag har gjort något den här dagen också.

Ja, lite att reflektera över...nu ska jag hänga en tvätt  


 

Av maria - 17 mars 2014 19:41

Ny vecka och svinkallt ute. Från värsta vårvädret till riktigt bitande marsväder. Vi har i dag börjat på att knyta ihop säcken på en kurs som vi har gått familjen och som har varit ett av det bästa som vi har gjort som en familj. Några gånger kvar, sen är vi fullfjädrade och sammansvetsade mera än någonsin  Barnen har fått en stor inblick i "mitt liv" som "sjuk" och är nu med på resan tillbaka. En otrolig lättnad och befrielse för oss alla  . Nästa vecka startar steg 2, som bara är till för mig och Anders. Sen när det är klart ska jag vara redo att börja arbetsträna. Och det ska bli sååå roligt. Ser verkligen framemot det. 

Annars hann vi ta en promenad i dag med en tjurskalle som sällskap...


 


hon somnades sittandes, och när vi la ner henne så där skönt i vagnen vaknade hon och skrek sig igenom byn...mycket otrevligt...samt att hon halv satt i vagnen och måste haft sjukt ont i magmusklerna...fast det bekommer då henne inte nu. 



Ps. Nu har jag tänkt att sluta länka bloggen till facebook, så vill man fortsätta följa mig är man varmt Välkommen på mammamarias.bloggplatsen.se    


Då jag har börjat att instagramma och gillar det så testar vi det ett tag, men jag kommer inte att sluta blogga för det. Skriva är min egentid och ventilationsplats, det är jag och det är det som jag trivs bäst med att få göra och få ut alla mina tankar i ord. Att få skriva i dalar är skönt, att få skriva i toppar är skönt. Det gör mig liksom levande  

 

Av maria - 16 mars 2014 18:15

Shit vad en helg går fort alltså...nu är det söndagskväll redan och snart går dagens andra match av stapeln. Fm var lugn, jag han med en promenad med en god vän men sen förbyttes lugnet mot klockan. Men det har inte gjort ett dugg, för jag känner glädje och hur mycket energi som helst. Nåt fel är det på mig, jag vet...jag mår som bäst i tvättstugan, köket och med dammsugarn just efter mig...iaf idag har det varit en fröjd att umgås med dessa kompisar. Barnen börjar på att tina fram och är ute mycket-gilla.

Jag upptäckte efter typ halva dagen att jag gått omkring med tröjan bak och fram-härligt, vilken tur att jag bara varit hemma  Jag har en treåring som får utbrott typ två miljoner gånger per dag och en tvååring som typ 3 miljoner gånger per dag blir "nittnödig" och sliter av sig kläder, blöja och gärna skinnet innan hon ska "kissa", men det har ALLTID kommit i blöjan först så det är en aningen bortkastad tid kan jag tycka med den ritualen varje gång man känner sig lite nittnödig. Men det är härligt,liksom levande på nåt sätt. Fråga mig i morgon då tycker jag säkert annorlunda  


 


har dukat för en helt vanlig tacomiddag hos familjen...


 

Av maria - 15 mars 2014 20:26

Lördag och idag har vi: tvättat bilarna, springcyklat, Nea har ätit typ 20st fiskbullar bästa måltiden för oss båda, lägg upp fiskbullarna på en tallrik och micra ca 30 sekunder. Dom andra fick pytt också att rekomendera, värm upp ugen, sätt in en ugnssäker form med lagom mycket pytt, servera.  Middagen lägger jag desto mera tid på. Den ska jag ju själv äta av  Själv har jag inte gjort mycket, tog en tur på löpbandet i morse, thats it...ätit för mycket middag  så nu orkar jag inte röra mig, vad är det det kallas för-paltkoma! Har haft en intressant diskussion med Arvid om kusar, ni vet sånna där snorkusar man kan ha i näsan...


 


är kusarna så här stora bör du peta ut dom och sprätta i väg dom, gärna under soffan...dagens tips bara så där...



Ps. Funderar på att sluta länka min blogg till facebook, har inte riktigt bestämt mig ännu. 

 


Ovido - Quiz & Flashcards