Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg den 8 november 2015

Av maria - 8 november 2015 10:48

Godmorgon söndag, när vi vaknade i morse sa jag:-Kan vi göra om den här helgen, jag har ju bara sovit. Somna före barnen i fredags utan Idol och fredagsmys och igår somnade jag och barnen samtidigt efter halva Så mycket bättre och några godisar i panik bara för att det var lördag. Är jag gammal, har jag för mycket att göra och tänka på, är jag bara trött och lat eller alla faktorer på en och samma gång. Ingen aning, men lite tråkig är jag iaf...

På helgerna försöker vi ligga kvar i sängen och njuta av ledigheten och tittar oftast på Dr Phil. Säga vad man vill om den doktorn men lite underhållande är det iaf när man inte riktigt har vaknat och har alla hemma. Idag var det ett ämne som intresserade oss lite extra, en 8 årig pojke med raseriutbrott samt diagnosen ADHD, samt endel andra diagnoser. Men det var den första bokstavskombon som vi fastnade för. I alla fulla fall så sa han ngt som fick mig att piggna till lite extra, det här med ilska och raseriutbrott, vilket vi jobbar med varje dag...

:- Tänk bort ordet ilska och tänk ist orden rädd,frustration och förvirring. Där har ni ledorden i en person/barns hjärna med ADHD. Ett barn (nu skriver jag barn men det gäller vilken person som helst med ADHD) med ADHD har jätte svårt att filtrera/sortera all den info som hen matas med under ett dygn. Det kräver så mycket energi för ett barn att tex bara stiga upp på morgonen och göra alla för oss andra enkla morgonbestyr, som att klä på sig, äta frukost samt ta sin medicin. Tänk dig då att ngn står framför dig och viftar med handen framför ditt ansikte och samtidigt matar dig med en massa info om vad du ska göra och inte får göra. Vad skulle du vilja göra då, jo smälla till den personen i fejset. Du gör det inte, men ett barn med ADHD gör det och får ett sk raseriutbrott som i grund och botten grundar sig i frustration och förvirring. Man måste ju då hjälpa det här barnet till andra strategier i tillvaron att ta till...vilket är jätte, jätte svårt när man hela tiden får fajtas med detta dag ut och dag in. Men jag ska nu försöka tänka på vad Dr Phil sa och försöka sätta mig in i barnets situation. Komma ihåg att det tar jätte mycket energi för barnet av att klara av en dag i skolan att när hen kommer hem få lite utrymme till vila och inte en massa måsten upptryckt i ansiket. Man kan inte ställa dom kraven man kanske skulle vilja utan måste sänka nivån och verkligen ta en sak i taget...ge hen tid att utföra den saken innan nästa sak ska göras. Alla jobbar inte som jag eller som du, utan endel jobbar på sitt sätt och behöver lite extra tid. För som våran tokfia så är det så att hen vill inte göra vissa saker som händer det bara sker, helt utan förvarning och tanke bakom. Hen vet vad som är rätt och fel kan bara inte jobba utefter det alltid...Tack Dr Phil.


           

Presentation


Är en 6barns mamma som pluggar till undersköterska på komvux Har diagnosen bipolär 2, psoriasis och medicinerar för högt blodtryck. Följ med mig i min ocensurerade vardag, här får du läsa om glädje & om sorg, hypomanier & depressioner. Välkommen!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards