Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under augusti 2014

Av maria - 24 augusti 2014 19:59

Nu är helgen slut, det har varit lite av varje. Lite fotboll lite hockey. Lite mys och lite bus. Jag har varit hemma och tagit hand om hushållet. Sett till att alla ätit sina måltider, kissat och bajsat. Jag har varit på stan och gjort trevligheter-en blandad kompott av ingredienser.
Jag är helt puckad jag vet...men jag säger som Olivia säger när det är medvind för henne...
Jag älskar mitt liv...
och motsatsen är såklart i motvind...
Jag hatar mitt liv...
men nu är det medvind.

men då jag öppnar upp en sån här burk bara till mig själv är jag benägen att hålla med-hon är fullständigt puckad den där mammamaria. Men gott var det, Anders tog sig faktiskt en macka han också. Han kanske har fått med sig en strömming i matlådan-vem vet...

Av maria - 23 augusti 2014 17:02

Det blev en bra dag. Jag fick en dag med Elsa, bara hon och jag. Vi gör sällan något tillsammans. Vi åt god lunch på waynes sen gjorde vi stan. Och vi är lite av samma skrot och korn, ingen bra kombo-eller jätte bra kombo, beror på vem du frågar. Vi är lika impulsiva och flänger runt som två yra...hittar vi något vi vill ha och vill ha flera olika färger så kan vi inte välja utan köper båda/alla sorter. Det går ju inte att lämna kvar något i affären som vill följa med hem. Jag är mycket piggare, sömn är verkligen min viktigaste ingrediens till ett bra välmående. Så fort sömnen brister faller min kropp å knopp.
Nu är middagen i ugnen, små magarna kurrar. Trevlig lördag.

Av maria - 23 augusti 2014 08:56

Ligger och försöker att vakna-går väl så där. Men jag har stigit upp kl 06.00 hela veckan och skjutsat ungarna land och rike runt till olika skolor, olika tider så lite sovmorgon är jag väl värd. Hockeysäsongen är igång och fotbollssäsongen har inte riktigt slutat ännu-underbart och när hockeyn är igång betyder det att jag är mera eller mindre ensamstående...men bit ihop, deppa inte...pojken lever för hockeyn och någon måste ju skjutsa och följa honom på träningar, matcher å cuper. Eftersom jag inte riktigt är den rätta hockeyföräldern får Anders ta det och jag resten av gänget.
Igår hade jag möte om framtiden-ser ljus ut, hoppas på att komma ut i det socialalivet snart och börja arbetsträna. Känns skönt att ha något att gå till och gå hem från. Ta helg och vara behövd.
Idag vet jag inte vad som händer, väntar hem hockeykillen, frukost sen tar vi minut för minut. Fast först en kaffe.

Av maria - 22 augusti 2014 10:27

Ännu en morgon har passerat förbi, fredagsmorgon till på köpet. Jag har sovit gott på dubbeldos hjälpmedel och det är underbart. Har ingen aning hur jag ska klara mig utan...bästa pillren hittills. Körde först 1 sväng, sen hem och hör och häpnad- Jag hann duscha och klä på mig annat än pyjamas. Samt äta havregrynsgröt å inte bara en halvt skalad morot till frukost. Sen nästa körning.

Prioriterade detta imorse. Instagramade och tycktes ha det så bra så...4sekunder senare fick jag ställa mig med kaffekoppen och läsa
1 sida lite nu och 1 sida lite då..men det ser ju underbart ut iaf, även fast det varade bara i 4sekunder ;)

Av maria - 21 augusti 2014 22:07

I väntan på något gott, i väntan på den där sköna, fridfulla orörda skönhetssömnen...då jag snart insomnar och försvinner in i mig. Bara jag och mina drömmar....drömmar som jag inte kommer ihåg på morgonen. Riktigt skönt, vanligtvis kommer jag ihåg detaljer.
Jag förstår att det står tydligt på förpackningen att inte ta för många kvällar i streck-då det är vanebildande.. skulle lätt kunna bli det. Jag kör en dubbel ikväll igen och känslan att få sova en hel ostörd natt är värt att göra vad so helst för.
God natt.

Av maria - 21 augusti 2014 07:53

Alltså mina mornar är aldrig den andre lik, man vet aldrig i förväg hur den kommer att bli. Och framför allt, Den blir aldrig som man har tänkt sig. Igår tog jag en Imovane-insomningstablett för att snabbt somna in och förhoppningsvis få sova gott en hel natt. 1tim och 10minuter senare är jag fortfarande klarvaken och blir mera och mera vaken kändes det som. Läser på och det står att inom 30min ska den ge effekt. Hmm...läser att man kan toppa/kombinera den med Propavan-sömntablett, så jagg ringer 1177 och eftersom jag är i desperat behov av sömn och frågar hur vida det stämmer. Det går fint, men som sagt propavan kan ge en sån där sk. baksmälla...men jag har inget val nu känns det som så jag väljer att ta en propavan också. Somnar på stuberten, sover utan att vakna för att dricka, kissa eller för att jag drömmer mycket, konstigt och rörigt...Vaknar av att alarmet går kl 06.00, somnar om och sover till då Anders väcker mig 06.30 för att åka på jobbet...nu är jag bara lite seg, känner mig inte särkilt bakfull, eller så är det som man brukar säga:- Jag är fortfarande full, baksmällan kommer...får väl se.

Minnet hade jag iaf tappat under natten.

När vi står redo och klar i hallen för att köra första körningen, kommer farfar...Men vad gör han här?

Ja, just det jag hade ju ringt igår och tiggt om hjälp och skjuts idag på morgonen till första gänget...Så nu blir det bara 1 körning för mig idag-så skönt...har lite fix att uträtta, sen ska jag nog bara vila eller ta en promenad (förmodligen vila).

Trevlig dag!


 

Av maria - 20 augusti 2014 14:23

Hej, min morgon såg ganska lika ut som gårdagen...skillnaden var väl att bredvid mig låg Olivia och inte Anders, vi hade gjort ett byte bland sovplatserna igår kväll. Mellan oss låg i vanlig ordning lilla Minna. Upp-väcka dom som ska upp tidigt och sätta igång...Jag körde tre omgångar idag också fast idag gjorde jag mig en kopp kaffe som jag fick dricka av mellan körningarna. Några klunkar kaffe-köra-hem-micra kaffet-några klunkar kaffe-köra-hem osv...Innan sista körningen hann jag dricka färdigt kaffet samt skala mig en morot som frukost-gött...fortsätta mot sjukhuset för provtagning-har Alfred små springandes efter mig i regnet med sin padda...passa min tid hos min kurator, Alfred får sitta i väntrummet-duktig...vi tar en snabb lunch för att sen storhandla...Allting är slut, hade tom skrivit en handlingslista som jag hade med mig och följde, svävade bara ut lite. Nu 30min rast innan operation hämtning börjar...sen hem, laga mat-match-bada barn-lägga barn-ta en insomningstablett-SOVA!!! Nu är det nära en sömn kolapps om jag inte får min skönhetssömn, börjar se suddigt och har en enorm huvudvärk.


 

Av maria - 19 augusti 2014 17:31

Kväll och mitt huvud börjar sakta, sakta på att lägga av...as trött. Efter en helt galet galen natt och morgon önskar jag mig själv en lugn och fridfull natt. Vackarn ringde i vanlig ordning kl 06.00 och jag steg motvilligt upp. Gick halvnaken och halvblind upp på övervåningen för att väcka pappa som sussat där halva natten. Och cirkusen är igång...1 ligger kvar i min säng, 1 kommer upp och ockuperar toan som vanligt med att sitta och bajsa i typ 30minuter (Arvid, inte Anders)...

Sen kommer 2åringen yrvaket upp och ropar välling innan hon fått upp ögonen, ett alarm går på övervåningen typ som ett brandalarm och jag ska så smidigt och snabbt som möjligt få av det innan grannarna vaknar. Han på toan är klar, nästa på övervåningen vaknar, han som kräktes under natten. Klär på två ungar samtidigt som jag försöker få på mig annat än bh och trosa...gör frukost till förskoleklassgluttaren som får fel kaviarbokstav på mackan och jag måste göra ny...2åringen vill ha frukost och ska göra allting och då menar jag allting själv, tar en tid och evighet...slickar på smörkniven, och suger på juicetillbringaren, häller ut sitt glas och nyser i smöret...jag springer mellan sovrummet, köket och bsdrummet med en kaffekopp...fyraåringen kommer äntligen upp, ungefär 20minuter för sent och det är bråttom, hon har hemskt morgonhumör och måste smekas medhårs, finns inte tid till det, så jag frångår mina principer och hon får äta frukost i soffan...det är n bra dag, hon är medgörlig...försöker borsta tänderna på mig själv och kidzen, tar fel tandkräm och skadan är ett faktum...lirkar och försöker muta och får tillslut alla ut till bilen. Springer in igen och väcker 14åringen som jag har glömt bort i vimlet. Nu kommer dagens absoluta värsta utmaning, att få in alla i bilen utan bråk-omöjligt, det ska alltid förhandlas om platser...hurvida vem som ska spänna fast bältet eller inte. Kan själv osv...Nu är jag redan svettig! Kör och lämnar småtjejerna på sina olika avdelningar...kör Olivia till skolan typ på andra sidan stan, kör tillbaka till Ersmark och är med på Arvids upprop...smyger iväg för att hämta Elsa som förhoppningvis är klar och ska köra henne och hennes kompis till sin skola och upprop. Glömmer kompisen och får vända efter vägen...

Äntligen hemma med min sjuke Alfred och vi ser film och slappar...Sen utspelar sig cirkusen igen fast bakvägen, nu ska alla hämtas. Middag och Arvid ska 17.00 vara på fotbollsträning-spöregn. 

Min läkare ringer som alltid vid tidigare tillfällen kl 16.45 och vill att jag ska ta nya prover då jag dras med biverkningar som vi vill kolla upp...han ska även skriva ut insomningstabletter så jag slipper ta mina sömntabletter som jag har då jag inte mår bra av dom dagen efter, som jag ska ta nu i några dagar då jag inte sover mera än tre timmar per natt. Jag är helt enkelt för speedad för att slappna av...hjärnan jobbar på högvarv och lite till...Imorgon kommer nästa utmaning, ska lämna första gänget strax före kl åtta...önska mig lycka till...


 


Ovido - Quiz & Flashcards