Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under augusti 2015

Av maria - 29 augusti 2015 21:12

Jag har hållit igång min blogg/dagbok i 4år nu, eller vänta är det 5år, och mycket har vi gått igenom tillsammans. Skratt-gråt-glädje-sorg-förtvivlan-uppgivenhet-eurofori-depression...allt man kan tänkas gå igenom. Nu kan jag äntligen erkänna mig "frisk", jag mår bra för jämnan med mindre svängningar. Men då har det tagit mig 3-4år också att komma hit. Det har varit jätte jobbigt och jätte tufft och jag har mååånga gånger velat ge upp och bara lägga mig ner och aldrig mera vakna men min familj och mina vänner är min bensin, mitt driv...jag har rest mig upp och gått vidare. Fallit och stigit upp. Nu går jag ganska rakt och det tackvare min medicin och terapi som jag går på kontunuerligt. Jag har träffat både bra, jätte bra och mindre bra personer under vägen. Fast mest bra. I fredags när vi var på Bup och träffade Elsas läkare där ,berömde han oss att vi gått igenom en sån tuff resa i livet. Att leva med och tillsammans med en person med psykisk ohälsa är bland det tuffaste man kan gå igenom i livet. Jag sträckte på mig och kände mig så stolt över mig själv att jag inte gett upp. Att jag lever och mår bra. Gillar livet och mig själv mer och mer. Jag har en plan ett mål för framtiden och kommer ge hundra procent men jag kommer lyssna på kroppen och ta det i min takt och inte stressa fram någemera...det går inte bra då. Jag tänker ta min medicin och fortsätta gå i terapi och jag tänker tillämpa dom strategier som jag har lärt mig är bra för mig och min sjukdom eller diagnos. Jag vet att nu har vi gått igenom det värsta, nu är det bara att leva livet som bara jag kan på mitt sätt och må bra av det, tillsammans med min familj och mina vänner  

Nästa vecka börjar jag ju jobba på "riktigt" och det ska bli så skönt att inte vara sjukskriven längre, det betyder ju att jag måste vara frisk nu. Jag ska klara mig själv. Äntligen!!! Det trodde jag inte för 2år sen. 

Jag tror att jag kommer att blogga lite mindre, känslan min säger det men man vet aldrig  plötsligt dyker jag upp. 


 


Nu bara njuter jag av hösten-kylan och mörkret, det är så mysigt på ett sätt.

Kram på er.


 

Av maria - 25 augusti 2015 19:08

Hej tisdag. Augusti börjar lida mot sitt slut och om 1vecka är det 1september- helt otroligt galet. Men augusti har varit helt underbar-vädermässigt iaf. 

Nu är det klart, den 1september börjar jag jobba på riktigt på fsk Måttet där jag har arbetstränat under våren och i augusti. Ser fram emot det. Har shoppat idag, kläder till mina 2 stora pojkar, pappan och Alfred. deras tröjor har krymp  ...

I morgon BUP och läkarbesök, och vi hoppas på ett medicinbyte och att den sorten ska hjälpa oss...sen jobb på torsdag för att efter det ta 5dagars helg för att börja mitt liv som arbetande 6 barns morsa.


 

Av maria - 24 augusti 2015 17:20

Hej vänner, glest hörrni på inläggen. Har fullt upp med lite och ingenting. Helgerna går i rasande fart,veckorna likaså. Barnens aktiviteter har börjat så pappaAnders åker emellan hemmet och diverse idrottsanläggningar. Jag sitter hemma och fiser  Eller inte...nä jag gör det jag är bäst på. Lagar mat, tvättar och torkar rumpor och näsor. 

Idag var jag och gjorde upp min framtid och den 1 september börjar jag jobba igen efter nästan 2års sjukskrivning...nu ska jag ut på marknaden igen-undrar hur het man är då  ...tiden får utvisa. Ska bli skoj iaf att komma ut på riktigt så att säga. Sen har jag en annan plan på G men den suger jag på ett litet tag till (och NEJ jag ska inte vara mammaledig)...Min kompis på psykiatrin sa :- Är du inte lite uppåt nu!!!? Jag:- Nej, jag är bara stabil!!! Mm...fick jag till svar, du vet ju att jag har varit med förr och har erfarenhet av sånt här!? Ring mig i början på oktober så jag får höra hur det går! Absolut ska jag det! Puss och Kram alla fina.


 

Av maria - 20 augusti 2015 20:03

Hej, jag lever. Nätt och jämnt. Hade en spontanmiddag igår i finvädret...lite grill och vin. Trevligt. Nu pustar vi ut efter terminens första skoldag. För vissa på riktigt första dagen i skolan. 9 härliga år framför dig har du nu Arvid.

I morgon utlovar vädergudarna bästa vädret i hela Svea här i Umeå, 28grader. Måste utnyttjas på bästa sätt. Ska dock på BUP på fm...

Av maria - 16 augusti 2015 21:50

Fredag var mys-jag och maken på hotell och restaurang och det absolut bästa med det är ju hotellfrukosten. Jag vaknade kl sex och låg och väntade på att frukosten skulle öppna.
Lördagen bjöd på vardag och en liten kräftskiva

Men jag måste säga att nog är dom lite överreklamerade dom där klorna. Gott ja visst, men hur jobbigt är det inte att pilla fram det där lilla kräftköttet. Men trevligt var det. Sen blev vi tonåringar på nytt och lekte vuxenleken Jag Har Inte...
Nu mys i soffan med mina största kavaljerer i familjen. Sen sova, i veckan blir det jobb mån, tis och onsdag...det tar sig.

Av maria - 14 augusti 2015 21:46

Jag har ikväll överraskat maken med en kväll/natt på tu man hand. Tack svärfars för presentkort på Comfort Hotell och Tack familjen Bengtsson för presentkort på Invito.
Tack Olivia för barnvakt och tack svärfars för skjuts och barnvakt.

Vi har haft en underbar kväll. Fånat oss och njutit i varandras sällskap. Njutit av några timmar utan barn och gjort det som fallit oss in, som att stå i fönstret på Hotellet...Ätit och druckigt gott på Invito. Nu ska vi sova, sen det bästa-hotell frukost och sen åker vi hem till vardag och verklighet. Längtar efter mitt kaos.
Bilden nederst är Umeå by night från 12:e våningen från Comfort Hotell...

Av maria - 12 augusti 2015 23:11

Åkte på stan för att göra bort lite fix...

Kom hem med denna-50kr kunde inte åka hem utan. Big röv jag vet men det bjuder jag på.

Tänkte köpa lite nya trosor och tänkte dom här ser ju fina ut.
:-NEJ, mamma inte dom där. Det är ju tanttrosor. Utropar Olivia.
:-Men jag är ju en tant.
Det blev inga trosor. Tanttrosor vill jag ju inte ha och string lockar inte heller.
Fick med mig hem lite annat kolijox också...
Imorgon jobb-nu sova.

Av maria - 11 augusti 2015 22:15

Första dagen på jobbet efter sommarlov. 2 timmars jobb räckte och jag var slut som morsa, kan också säkerligen bero på att jag låg och glodde i taket i natt och kunde inte somna. I alla fulla fall så after jobb så bakade jag, inte allting som jag hade tänkt men fröknäcke till den sunde och arraksbollar till den mindre sunde. Jag åt av bägge, det gick det också. Då behöver man varken känna sig onyttig eller för nyttig  


 


Recept om någon vill testa Agneta Sjödins fröknäcke-mycket goda...åtminstone 4 av 6 kidz gillade.


 


 


Jag skar inte innan gräddning utan bröt lite charmiga knäckiga bitar sedan. Ska skaffa en trevligare burk till nästa gång. En fetaost kräms klick på en sån där, det tror jag gifter sig fint i munnen.


 


Avslutar med lilla Minna fisen Nilsson som somnar som en katt ikväll...


 


Ps. Jag har sagt det förr men detta är sista inlägget som jag länkar till facebook. Tänkte "dra mig tillbaka" lite. Men vill man fortsätta att följa så gör man ju det enklast på mammamarias.bloggplatsen.se eller på instagram mariaqnilsson



Presentation


Är en 6barns mamma som pluggar till undersköterska på komvux Har diagnosen bipolär 2, psoriasis och medicinerar för högt blodtryck. Följ med mig i min ocensurerade vardag, här får du läsa om glädje & om sorg, hypomanier & depressioner. Välkommen!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards