Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg den 8 juni 2015

Av maria - 8 juni 2015 22:43

Ja, dagen blev en tuff dag jag svängde runt med en bil utan bensin på diverse butiker, men då kom jag hem med det jag skulle och även det jag inte skulle. Fick åka på Anders jobb, hämta bensin-kortet så jag kunde fylla på med bränsle i min automobil...Så nu är det gjort. Åkte hem hann kasta i mig vatten och även kasta ur mig vatten och sen hämta alla barnen.

Nu ikväll har jag bakat två olika sorters tårtor och imorgon blir det två Lenas gudomliga mandeltårta från Annas kokbok...tänka bjuda mina Måttet kollegor på det på torsdag. Så att jag får komma tillbaka till hösten-även kallad muta, jag vet...mutor är bäst. 

Jag har haft en rörig okontrollerbar sömn den sista tiden, somnat fort, somnar sent eller somnar inte alls eller sover i dygn-fullständigt rubbat. SÅ nu tänkte jag hjälpa på traven och tog en insomningstablett-Imovan, men snart 60minuter senare-pigg som en mört  Får nog lägga til en Propavan på listan, sömntablett och hoppas på omedelbar verkan. Tar inte det då biter inget på kärringen. Då ska jag helt enkelt ha den här typen av sömnrytm-dvs Ingen sömnrytm alls-den får styra efter sina behov och jag får gilla och vara vaken-sova-ligga och fundera och sova för att vara vaken sista timmarna på natten/morgonen. 

Först ut är Olivia som slutar första ring i morgon på Vård och Omsorgsprogrammet. Jag är sååå stolt   Nu har hon fått tre veckors jobb dessutom i sommar-pengar till mor  

På onsdag är det Elsas tur att gå ut åttan på Ersängsskola med livet ibehåll och det är det allra viktigaste, och glädje och humor. Ett liv utan humor är som ett liv utan Elsa, dvs menlöst  

Lillkillen Arvid kliver av förskoleklass tröskeln och ska kliva in i ettans värld, den stora skolan med bänk och schema. Inte ens jag skulle fixa det. Att sitta stilla och räkna bananer eller läsa mor är rar, far är elak, närå skojja ba...Alfred kliver kliver kanske det längsta steget iår. Från Ersmarkssolan ska han nu kliva 5-6km ändå till Hagaskolan nere på stan och börja i ny/gammal klass. Men där har han ju ändå bara tänkt gå i ett år för från åk sju ska han gå i Hockeyklass på Tegs Central.Min gammla skola...Jag måste nog hjälpa till och skola in och så första terminen där-många fina minnen från dom korridorerna. Hardy-Sven-Gorgen-Liket, ja man kunde stöta på vem som helst i korridorerna på TC...blir bra. Wanda i kafeterian...Mitt skåp, hoppas han får mitt skåp på övervåningen utanför SO salarna. Nostalgi...

Sen har vi dom här icke skolpliktiga girlsen, dom får klä upp sig följa med, stå och frysa benen, pannan, armarna, håret, ja allt kommer att frysas för att få se och vara med på syskonens avslutningar. 

När jag inte kan sova är mina nya grej att googla på konstiga saker. Som typ, högsta bergen i världen. Jag lusläser. Nu är jag inne och läser om kända fängelser.Det ska var konstiga saker att läsa om. sjukdomar av alla möjliga de slag, fast mest om bipolär och ADHD. 

 

 

 


Jag var och handlade idag och efter typ en timme inne där på coopan hittar jag inte min  vagn. Men allvarligt, seriöst, på riktigt var har jag ställt vagnen. Åsså ska man se så normal ut som möjligt letandes efter sin kundvagn. Prata lite tyst med sig själv. Tillsut-intryckt och gömd bland gratulationskortet tyckte jag att den passade fint.


 


Imorgon rockar det, maskerad brännboll...Se upp för turtles säger jag bara...

Nä nu blire en propavan och hoppas på att kombom hjäper att få mig att varva ner och sova. Gonatt  


 

Av maria - 8 juni 2015 07:59

Har haft en fullspäckad helg med mycket roligt. En super trevlig 50års fest och två super nöjda småflickor som fick gå på sitt första kalas ihop. Uppklädda till tänderna  


 


Och nu har den mest hektiska veckan på året börjat-skolavslutningsveckan!!! Kläder ska köpas (ja, jag har inte gjort det ännu, har idag och imorgon på mig). Tårtor ska bakas, frisyrer ska klippas alla ska helst vara friska och jag och pappa Anders ska också så någorlunda representiva ut. En student ska firas, inte någon av våra men kusin Martin så en student present ska fixas- gärna tills imorgon då det är student i våran stad. Tips-ja, tack!!! Vi knyter ihop veckan med att åka ner till vackra Hemsön på lillkusin Tages dop-doppresent ska fixas. Tips-ja, tack!!! Jag ska få in min sista dag på min arbetstränarplats och vill bjuda på fika så fika ska bakas. Skola-fritids och förskola har stängt på fredag-FÅR INTE GLÖMMA!!! Ve och fasa, tänk om jag skickar ungarna med farfar och dörrarna är låsta-då får jag skämmas ögonen ur mig och flytta ner till Malmö eller något.


 


På lördagsmorgon fick jag en genomgång av syster Nea Nilsson, jag tror att jag fick UA i baken. Jag frågade:- Är jag död eller lever jag. Jag fick till svar:- Man kan inte vara död då man lever!!! Så sant...


 


Ja, vi var ju på 50års fest på lördag hos grannen  och ungarna hade FF (föräldrafritt för er som inte fattar;) ).

Så här såg det ut då vi kom hem mitt i natten...så länge det inte är ölflaskor är jag nöjd...chips, dricka och chokladmousse rester är ok. 


 


Och till sist idag skickade jag min lilla kille för första gången på egenhand på cykel till skolan. Jag vet inte men jag har blivit så töntig med åren, dom tidigare skolbarnen har från förskoleklass fått cykla själv både till och från skolan, men inte Arvid inte. Vet inte vad som hände men han kändes för liten liksom att på egenhand förflytta sig från punkt A till punkt B. Fast nu har jag efter mycket önskan från pojken släppt på kontrollen...lagom till skolavslutningen, 2dagar kvar bara. 

Idag blir det att göra bort alla måsten så att jag inte står där med skägget i brevlådan på onsdag och måste skicka ungarna i pyjamas. 


 


Presentation


Är en 6barns mamma som pluggar till undersköterska på komvux Har diagnosen bipolär 2, psoriasis och medicinerar för högt blodtryck. Följ med mig i min ocensurerade vardag, här får du läsa om glädje & om sorg, hypomanier & depressioner. Välkommen!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards