Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under januari 2013

Av maria - 31 januari 2013 18:52

Igår var igår...Idag är idag och idag har varit en bra mycket enklare dag...det började med när jag stod framför spegeln imorse och gjorde mig i ordning, hörde jag hur det fräste utanför fönstret, farfar var och gjorde byn osäker med snöslungan...bara för att jag skulle ta mig ut och till jobbet med alla ungarna-TACKAR  Fast pappaanders hade varit snäll också och skottat upp en lagom stig för bilen att ta sig ut...fin fina gubbar man har här i livet  ...sen lite senare innan jag skulle till jobbet dök mor upp (för att passa Alfred) och med sig hade hon gjort en soppa till middag...det var ju en sån här läx/matdag igen  och när jag kom hem från jobbet hade dom gjort ett litet skiftbyte och mormor var borta men farfar var tillbaka...jag hann bara skicka hem honom så dök morsan upp igen med mera mat och annat gott som hon stoppade i min frys...Så man kan säga att När den första pensionären går, kommer nästa och när nästa pensionär går kommer den förste tillbaka...och så håller det på. Bara för att underlätta i en smått stressad familjen Kaos...och då ska tilläggas att jag endast jobbar 62,5% och borde kunna rodda min egna familj utan hjälp, men med facit i handen har jag uppenbarligen misslyckats...Tack mina fina pensionärer, utan er hade vårat liv blivit en enda röra...Nu skriker det i badkaret, har stoppat dit dom tre yngsta för lite lugn och ro, men jag tror att det blev värre...


 

Av maria - 30 januari 2013 20:21

Ögonen blöder av trötthet...orkar jag överhuvudtaget förflytta mig till sängen ikväll eller ska jag sova på datastolen...Har varit på kurs idag-Pedagogisk dokumentation...nu är jag fullmatat, det rinner nästan över...vill bara tillämpa allt jag lärt mig i praktiken...men nu ska jag vila mina tankar och försöka bli kvitt min förkylning  .


 


Hittade en underbar bild i våran samling...bar-benta små sommar-ben, sommar-skor och med en dörr på glänt, där solen lyser in-Lääängtar  så att jag nästan håller på att gå åt...i sommar ska det dokumenteras  ...


 

Av maria - 28 januari 2013 17:37

Upptäcker till min fasa idag att Nea den lille lurifaxen har tagit hem spel på Alfreds ipad för över 100kr i helgen (kollar mitt konto, och jo, 104kr har hon minsann handlat för)...hur, är detta möjligt undrar säkert ni...det gjorde jag också, jag höll på att få dåndimpen. Hon kan väl för bövelen inte knappa in hans kod, då är hon ju en scary-unge, en sån där i en skräckfilm ni vet som ser så snäll och beskedlig ut på dagen för att i nästa stund hugga  en i ryggen...när värsta chocken lagt sig och jag inser verkligen hur mkt spel hon har tagit hem undrar jag hur vi ska lösa det hela...väntar in Olivia som kan det här med teknikprylar... hon gör små enkla "tryck" och vips så är inställningen för sparad-konto-info raderad...tack. Vill verkligen inte veta hur detta hade slutat annars, hon hade väl laddat ner spel för en miljard lagom till helgen...Det var bättre förr då ungarna lekte med klippdockor och samlade på frimärken...Nu laddar vi inför sässongs-starten av Familjen Annorlunda. Ska bli skönt att se att det finns flera i detta familje-kaos...


 

Av maria - 28 januari 2013 07:36

Godmorgon, häxan surtant här...men ska hon aldrig ge sig, tänker ni...japp, tro mig, det tänker jag också, fast ska det, aldrig ge sig...håller dom tre yngsta hemma då alla tre haft febran under helgen. Elsa är tillbaka till skolan men har lämnat över till lillebror Alfred...Jag är inne på min 3:dje kopp te och har dopat mig med en alvedon, varenda kroppsdel värker i min stackars kropp...insåg när jag klev upp och kom ut till tvättstugan...herrejösses...ingen, har tvättat i helgen, men vad nu...har tvätt AB tagit ledigt, åkt på semester...hmm...jag har ju iaf göra idag...bäst att sätta fart då...trevlig måndag på er!


   

Av maria - 27 januari 2013 17:50

Huset är fullt och alla familje medlemmar är hemma samt en mormor...någon läser läxor (mot sin vilja), någon är ute i garaget och gör fiskespön till sommarens fiske (bra att börja i tid, så att man säkert hinner få klart ett spö till semestern)...någon i-paddar och några ser på barnkanalen...frid och fröjd med andra ord...sällan det är så tyst förutom på natten då...bara att njuta...för det kan snabbt vända, vända till fullständig kaos...

Idag när jag kom hem efter min andra sväng på stormarknaden möttes jag av detta...


 


någon sov på matbordet i vardagsrummet...själv hade jag valt sängen, men vi är alla olika...


 


nu kan dom få skita hur mkt dom vill, skitungarna...för nu har jag resurser hemma i garderoben, har vi tur räcker det väl till helgen  , ska det gå 12 blöjor per natt alltså...trevlig söndag...


 


Av maria - 26 januari 2013 17:44

Det känns som jag har hakat upp mig på ett vis, det här viset då det bara klagas och klagas...nu har 3 av 6 feber och magarna knorrar lite. Så lördags-middagen med fin fina vänner fick ställas in, skitans också. Men det stoppar oss inte, nä potatis-topparna är i ugnen, fläskfilen är uppskuren och jag har försökt mig på en rödvinssås...partysodan väntar i glasen, festen kan börja. Men då en redan har slocknat och en inte har sovit sin lunch-sovning så är stämningen inte riktigt på topp som den borde vara. Men tänker man bara mentalt att det är lördag och att det är det bara en gång i veckan så glömmer man liksom bort alla dessa oplanerade händelserna...Vi hade en vision, pappaanders och jag om att kanske basta i em, ta på nåt snyggt, kamma håret... vi går båda fortfarande omkring i myskläder, utan deodorant el. fina underkläder och smink...men det blir nog en fin lördag ändå ska ni se...


 

Av maria - 25 januari 2013 15:06

Magsjukan är påväg att lämna huset   och lagom i dörren är febern påväg in  -vi säger Välkommen nya basilusker och feber och snor, som vi har väntat...Ikväll drar killarna på hockeymatch och kvar hemma blir jag, tjejerna och lillkillen...sen är det bara att vänta och se hur många febran tänker sätta sig på...Men det bryr jag mig inte om så värst mycket ikväll utan passar på att njuta av att Nea går lite på halvfart, äter gott och firar fredan med diverse tilltugg.Trevlig kväll!


 

Av maria - 24 januari 2013 08:18

Tar ett djupt andetag och funderar ut nästa drag...andra maskinen skit tvätt går varm...


 


Nea har haft diarre inatt, det har fullständigt runnit ur henne, tror pappaA bytte 8 fullsprängda till bredden och vällde över skitblöjor...skitpåsarna säger allt...Minna kräktes i min säng igår kväll, hon har skrikigt hela natten efter välling, men det kändes inte aktuellt att ge henne det med risk för retur, all tvätt säger allt...Elsa ligger blek i sin säng, det säger allt...Arvid sitter med kräka hinken som bästa leksak och det är bara en tidsfråga innan han sätter igång. Sammanfattning, 4 av 6 kids sjuka-check...själv har man ju stålmage, men jag kan inte säga annat än att det känns ju lite rörigt där inne efter ungarnas skit och kräk-maraton...och mamsen som skulle komma med mat idag, risken finns att hon bara levererar den utanför dörren...men det är helt ok...


 


underbara unge...då hon inte skiter på sig sitter hon på pottan och förenar nytta med nöje...


 

Ovido - Quiz & Flashcards