Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under januari 2011

Av maria - 31 januari 2011 21:05

Efter middagen skulle dom tre äldsta gå till skridskoplanen och pappaanders sa:- Jag och mamma och småbarnen ska åka och handla mat så ta med er en nyckel...

-Va,kan du handla mat...jag trodde att du bara kunde handla spik och sånt...Ja, vad ska man säga...Elsa 10år...dax att kanske lämna över mera hushållarbete till pappan när barnen ser på och själv ta på sig snickarbyxorna och ta fram hammaren...nån som behöver snickarhjälp-till er tjänst! (I natt hoppas jag slippa mardrömmar-natten tills idag glömde jag visst Nea på ikearestaurangen-och tog bussen hem utan henne,så om hon sitter kvar i nån stol där-Snälla ta gärna hem henne till mig igen)...

Av maria - 30 januari 2011 16:52

Januaris sista söndag startade i rasande fart,kl 06.50 gick alarmet. 8.00 skulle storpojken och pappan befinna sig på isen och den första hockeymatchen skulle gå av stapeln...kvar i sängen låg förståss mamman med dom andra barnen och kunde följa det hela via sms...tacka vet jag den fantastiska telefontekniken...


  låt mig presentera blivande landslagsmålvakten Alfred Nilsson, bara så ni vet spelar han redan i tre kronor som ni kan se...


Sen skulle familjen premiär åka slalomskidor för i år eller delar av familjen närmare bestämt 3/7delar...dessa tre...


  det var en enda röra i hallen,ja överrallt innan alla hade fått rätt pjäxor och rätt skidor och även om man inte tänker åka skidor är det jätte bra att ha en slalomhjälm på sig...samt ett par skidglasögon-jätte viktigt!!!


Familjen åkte till en väldigt närliggande liten backe-bräntberget...


 

 

Och medans barnen åkte fick mammamaria en fin fin ide-Ja, jag ringer mamma och ber henne bjuda på mat-hon har säkert några rester hon vill bli av med...det hade hon dessvärre inte men fina mor kom med en ide-Vi beställer mat från Great Eastern...

-OK,tycker mammamaria, det kan jag absolut gå med på...

så nu sitter vi bara och väntar på att den där mormorn ska dyka upp med maten...hon är allt bra den där mormorn...  


Av maria - 29 januari 2011 11:27

Hur roligt kan det vara att säga bajskååv (bajskorv)...gårdagens fredagsmys bestod av kycklingfile i cocosmjölk kryddat med just bajskååv...gånger ungefär 1000...tur att man inte är så äckelmagad numera. Nu har jag tagit ett löparpass och ska ge ungarna lite föda sen tänkte jag sno åt mig lite egentid och åka till strömpilen och lukta lite på kläderna...Trevlig Lördag på er gott folk  

Av maria - 28 januari 2011 10:27

Hej,det är jag mammamaria. Man kan tro att jag har varit bortrest i veckan och det kan man ju kanske säga, på en sk tjänsteresa. Jag har tvättat kläder,hängt kläder, sorterat och lagt kläderna i 7 fina olika högar samt burit runt dessa fina högar till sina rätta små hålor,handlat mat på stormarknaden,lagat maten,plockat i disk,plockat ur disk,städat samt hållit familjen flytande...har en bebis som skriker dag som natt,har en 2åring som äter lite och ingenting och är grymt ego...och några där emellan som inte riktigt gör som jag säger...men tyck inte synd om mig för all del, som jag har sagt tidigare:- som man har legat får man bädda...men jag har ägnat mig åt trevligheter också. I onsdags hade jag ett kärt återseende,träffande en gammal god vän som jag inte har sett på 10-12år. Men nu är hon tillbaka i Umeå med en fin liten familj...och i går tog jag den där hemska tvillingvagnen och for på stan med småttingarna...tog en kaffe med Monkan och köpte vita fina påslakan till mig och dom jag delar säng med...(kan variera-ombyte förnöjer ju som det så fint heter, men oftast är det domsamma)...när Olivia kom ner i morse sa hon:- Men det ser ju ut som på hotell...jag klev upp och satte mig vid ett dukat fint frukostbord och njöt av den goda hotellfrukosten i lugn och ro  Jag älskar att bo på hotell...

Av maria - 24 januari 2011 13:32

...har tagit dagens träningspass   på löpbandet,   

varit med små kidset på ÖF samt kompleteringshandlat på- tro det eller ej inte på stormarknaden utan en närliggande affär...har nu betalat räkningarna och di små sussar och sover...vet inte om jag ska göra nåt vettigt eller ägna mig åt ovettiga saker...återstår att se...

Av maria - 23 januari 2011 12:43

Söndag i dag, trevliga lördag i går...fina Elle kom förbi på en kaffe på em i går och stannade på en middag...

Löpbandet får rulla på som bara den, vi är ju många som vill leva det ljuva hälsosamma livet...

Men jag är nog påväg att bli så där äckligt hälsosam...i går till fläskfilen hoppade jag över det där fin fina glaset med den där goda röda ljuva drycken, och åkte efter maten med fina Elle på stormarknaden en lördagskvälls och handlade-det är nånting som inte stämmer...hoppas vanliga mammamaria is back till nästa helg...

Nyttigheterna bara fortsätter...Nu har jag bakat ett gott nyttigt GI-bröd...


  Ätes med äckligt mkt bregott och en skiva VB-ost...try it...


Recept till den som vill pröva..


Mörkt GI-BRÖD


2dl solroskärnor

1dl vetekross

1dl rågkross

1dl vetekli

1dl linfrö

1msk salt

5dl dinkelmjöl siktat

5dl dinkelmjöl fullkorn

2msk bikarbonat

1liter filmjölk

0,5dl mörk sirap


Blanda alla torra ingredienser

tillsätt sen filmjölken och sirapen -degen ska vara lös


Häll i smorda formar och grädda i nedre delen av ugnen i 180gr i 40 min-täck sedan med folie och grädda i 40 min till...man kan med fördel lögga över folien tidigare och korta andra gräddningen en aningen ca 5-10 min...


Av fem möjliga barn har jag en hemma-nice-det går ju lysande med storfamilj,så länge dom håller sig borta...ha...ha  ...dom tre äldsta är hos kompisar och lillkillen har fått följa med mormor på bio-folketsbio...Jag tackar ödmjukast min fina mor som tar med mina kulturfattiga barn på lite kultur lite då och då...gubben har jag satt i städjobb-han ska få göra ordning på alla mina plastlådor/matlådor som jag bara kastar bakom en dörr...bara att luta sig tillbaka och softa framför datorn och lyssna på gamla godingar sen det glada 80-talet...

Av maria - 21 januari 2011 20:29

Jag är Kär- igen...och i den här gången i min man,jo det är sant,på riktigt...

Han kom hem men en present till mig i dag...(jag hade iof önskat mig den och eftersom han är världens snällaste så for han och köpte den på studs,tänk att ett litet samtal på mobilen kan göra mig lycklig)...kärlek  


 


ett löpband...dyr var den och jag har inte betalat räkningarna ännu så...vi får väl se om barnen får nån mat i feb månad eller...men det är det värt...

Av maria - 21 januari 2011 12:50

I går fick jag hem en sjuk pojk i dag har jag en frisk pojk hemma-tack och lov gick det snabbt över...

Bebisen är på plats i garaget-hon började med -lägger du mig i garaget så skriker jag- Jag är ingen tävlingsmänniska men jag ska banne mig inte förlora över en 8mån bebbe-never...Jag vann!!!


Till lunch i dag  blev det


Auberginegratäng med stekta räkor och purjo i vitlök


Ta och skala och skiva så många skivor av aubergine du vill ha,skiva några färska champinjoner och lägg över strö sen över riven VB-ost,peppra med vitpeppar,ringla lite olivolja och flingsalt över.Grädda i 200grader i ca 10min. Under tiden steker du  räkor tillsammans med lite purjolök i vitlök.


 

Blev också jätte gott,ska nog äta det som alternativ isf potatisgratäng till kycklingfilen i kväll...Jag äter typ 2vitlöksklyftor per dag så jag förstår om ingen vill prata med mig,(tur att det finns datorer och internet,garanterat luktfritt)men då måtte jag ju hålla mig frisk iaf.

Trevligt veckoslut...

Ovido - Quiz & Flashcards