Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under september 2013

Av maria - 29 september 2013 20:42

Söndag och vi började med en sån där underbar frukost, men vi tog det ett steg längre än i går och fick bla brieost och annat gott. Börjar på bli en dyr och onyttig vana det här...tur det bara är lördag och söndag 1 gång/vecka. Och vi dukade upp i vardagsrummet så vi fick äta våran frukost från ljudet av en sprakande brasa...


 


det ser idylliskt ut-eller hur...den riktiga sanningen var att Minna gapade och skrek efter allting men fick inte äta, eller jo, en halv falurågrut med lite mjölkfritt margarin på. Och Neas frukost macka ser så fin och oskyldig ut, men i själva verket satte hon senare i gång som hon vanligtvis gör och gjorde sig en sån där dagobert macka...Ta en rostning, lägg på ett helt ägg (gärna utan skal), lite skinka, brie, gurka och paprika och toppa gärna med lite vanlig ost...Det är inte helt ovanligt att hon lägger på av alla pålägg...och jag förstår henne, orkar man bara 1 macka men vill så gärna smaka på allt finns det ingen annan utväg  Vi hade 2 kidz på bortaplan och 1 hon kommer ju inte ner förrän lagom till lunch...Sen lite fix och dagen tog slut.

Oxfile i går-broccolisoppa i dag som jag piffade till med lite chilli. 

Förövrigt har vi bara gjort det vi är bäst på...


 


förvrängt och lekt med diverse saker, hon har även tagit över syrrans jobb att pimpa våra blommor och gått lös på våra stackars köksblommor...Önskar er en trevlig måndag, själv är jag ledig  


 

Av maria - 28 september 2013 18:39

Stoppar rumpan i soffan och lägger upp benen på soffbordet efter en fantastisk lördag.

Den började med en mini-hemma-hotell-frukost...


 


ägg, bacon,skinka,ost,grönsaker,frukt, olika juicer, bröd mm...


 


samt Pippi på rymmen på paddan...dagens barn...

Sen skickade vi ner Alfred på stan med en hundring och till Broparken för att se på Rackarungarna, parkour, skeit, bmx mm...en överlycklig första -gångs-stan-gångare-utan mamsen...bara att inse, dom börjar på att bli stora. Gå på donken själv och fixa lunch, hemska tanke (för mig, har tappat kontrollen fullständigt över dom)...

Sen drog vi på oss gubben och gumman höst kostymerna för att göra vinter på gården, med fin fin hjälp av endel av barnen. Dvs dom tre yngsta.

Sen drog jag och pappaanders ner på Hela huset leker med små kidzen. Gratis entre, gratis aktiviteter, gratis fiskdamm-Gilla!!! Promenera men dom små genom hela staden med sina godispåsar som lockbete till Broparken för att hämta hem 10 åringarna. 

Hem, stoppa oxfilen in i ugnen, göra potatisgratäng och grönpepparsåsen. Nu-på riktigt MÄTT & BELÅTEN i magen och Nicke Nyfiken på tv'n, bättre lördag kan man bara inte få.


 

Av maria - 27 september 2013 12:33

Antingen är jag på riktigt väldigt disträ eller så helt utarbetad i hjärnan.

1 i dag höll jag på att backa på en annan bil med min lilla buss jag kör omkring med på coop parkering, men det slutade lyckligt  

sen höll jag på att backa in med min kundvagn i en farbror inne på coop, det slutade också lyckligt  

Vet inte om jag helt enkelt bara ska ta och lägga mig under täcket resten av helgen eller våga mig på att fortsätta...ni kan ju hålla er undan mig ni som kan.

Nea sa förövrigt härom dagen till mig efter att hon tryckt in sitt pekfinger i min mage:-Mamma, har du en bebis i magen?

:- Nä, sa jag...verkligen inte.

:-Vajföj??? (ja, jag vet hon är så frågvis)

Då hör jag mig själv svara

:-Därför att pappa inte vill...

Antingen är det dax att övertala pappan  eller börja med 5:2 dieten...

Jag lämnar det där och säger Trevlig helg  


 

Av maria - 24 september 2013 20:44

Första veckodagen på jag vet inte hur länge som vi inte har nån tid att passa, inga träningar, inga matcher eller nånting...och det firar vi med...


 


jepp, lite köttbullar och pastahjul, vi gick samtliga mätta och belåtna från middagsbordet i afton vill jag lova.

Sen efter en chock-kall-blåsig-höst-dag på jobbet och med för lite kläder såklart var jag hur kall som helst och behövde en rejäl omgång värme. Så vi hettar upp bastun och alla som vill får inviga bastun inför hösten och vintern. Det blev mamman, pappan och dom fyra yngsta.

Varning för känsliga läsare.

Nea (såklart) tittar noga på mig och frågar efter en stunds utstirrande.

:-Vad är det där? frågar hon och pekar lite typ i mitten på mig.

Lite eller mycket besvärad svarar jag...

:-Men det vet du ju, min snippa.

Hon funderar en stund till och jag ser att hon är inte nöjd med svaret.

:- Men det där på...

Ännu mera besvärad svarar jag...

:-Men hår...

Kan hon sluta fråga eller.

Vi bastar färdigt och pratar inte mera om det förrän i duschen...plötsligt säger hon med gråten i halsen...

:- Jag vill inte ha hår på min snippa...


 


Av maria - 23 september 2013 12:38

Hade för mig ett viktigt möte i dag som blev inställt i sista sekunden. Så jag blev själv här hemma i ett öde hus...mycket kontigt och tyst, men ack så underbart. Har ist ägnat mig åt tvätt och disk, dock inte riktigt lika roligt.

Skjutsade Olivia i morse som ska praoa på Barnenshus i veckan, så råkar ni har vägarna förbi där och tycks se nån som likanr mig men är typ en halv meter längre så är det inte jag som bytt arbetsplats utan min dotter som på riktigt får prova på arbetslivet. Nyttigt, mycket nyttigt. Men det är nu det slår en-jäklar i min låda vad stora endel av kidsen börjar på att bli. Några år till och hon bor inte hemma längre  stackars mig  

Annars snörvlar, kraxar och hostar barnen omvartannat , men jag håller bara för öronen och lådsas att det är grann-barnen eller nåt...trevlig måndag på er!


 

Av maria - 19 september 2013 20:30

Kreativa ungar man har...Minna gjorde sig ett litet konstverk i badet i afton...


 

 


skulle lätt passa på den där skulpturparken här i Umeå, ungefär den stilen på konsten där  ...


I dag när jag skulle hänga tvätt kom typ halva skogen med ut ur tvättmaskinen...samt en liten kotte, nu kommer jag aldrig mera att tvätta kottar...shit vad dom bossar...


Avslutar med en super rolig händelse på jobbet i dag.

Jag sitter med några kompisar i ca 2 års åldern och en petar sig i näsan och sträcker sedan fram fingret och säger:- Häj...

:-Nej, tack säger jag. Jag vill inte ha din kuse...

Snabbt stoppar nästa kompis på andra sidan om mig in fingret i sin näsa och får fram en kuse. Och säger:- Min då...???

Nämen, det är inte alla som blir bjuden på kusar på arbetstid  underbart!

Som vanligt säger jag trevlig helg (fastän det bara är torsdag)...


 

Av maria - 15 september 2013 16:15

Är helt återställd i vätskebalansen nu, men det tar på att ligga på topp. Behövde väl komma bort från verkligheten antar jag och gick ut lite för hårt  . Söndag i dag och ledig måndag i morgon, riktigt skönt...fotboll och hockey. Nea har varit på folketsbio med mormorn och nu är mormorn här och bedriver läxhjälp. Bara att komma med det man behöver hjälp med  . Själv beställde jag ungarnars och min favorit till middag-grilladkyckling, så nu ska jag bara dela upp, lägga upp, koka ris och göra en kantarellsås till det...man får tacka! Enkelhet när den är som bäst.


 

Av maria - 14 september 2013 17:44

I går personalfest i dag mår-hon-som-hon-förtjänar  Vi vet ju alla att man ska inte dricka sig mätt, även jag, men det hände nåt och jag levde inte som jag lär, utan drack mig mätt i går...mkt oruttinerat och det har jag fått äta upp i dag...men vi hade jätte trevligt där ute i skogen jag och mina kollegor. Min mun fick mun-diarre och bara sprutade ut skit och tokigheter. 


 


se så fint jag hittade mina skor i morse, det var inte jag utan snälla pappaA som ställt dom så där prydligt, vad jag minns var dom betydligt mycket mera busiga och rammliga på vägen hem...


Annars har vi 


 


 


varit på älgjakt i veckan och nu har vi rundat av lördagen med 


 


pizza och läsk frosseri, passade mig särskilt bra  


 

Presentation


Är en 6barns mamma som pluggar till undersköterska på komvux Har diagnosen bipolär 2, psoriasis och medicinerar för högt blodtryck. Följ med mig i min ocensurerade vardag, här får du läsa om glädje & om sorg, hypomanier & depressioner. Välkommen!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards