Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under september 2012

Av maria - 30 september 2012 10:07

Har tagit både bloggledigt och facebookledigt i några dagar...behöver det ibland och ha lite egoboost...bara mammamaria...inga andra uppdateringar eller "bry" mig om vad alla andra gör...men nu har jag egoboostat klart och är åter på banan...trots min semester har det ju inte stått helt stilla inte. Nä, vi har gjort en hel del...hälsat på i Obbola hos fd kollega med familj, varit på fotbollsavslutning och allt det gamla vanliga...Igår hade jag mycket trevligt besök i köket av inte mindre än Herr...


 


...men trots hans underbara stöd i köket och alla dessa färska


 


så lyckades jag inte göra egen "bea", så nä, nån mästerkock kommer jag aldrig att få stoltsera med...jag försökte ett par gånger med denna "bea "men den bara skar sig...skit också...inte min grej helt enkelt...

Min fina mästerkocksvän var i tidningen och det var med avund jag läste artikeln och dess recept-mammamaria, vill också...det är kanske henne som jag ska anlita som mentor i köket ist för Herr Morberg...

Nu laddar vi inför en ny arbetsvecka, med dess härliga utbrott som kommer och går...underbara 2 åringstid...


 


en helt vanlig dag påväg till förskolan,dock ej en helt ovanlig syn, får man inte som man vill, nä då tjurar man bara ihop då...ska testa det och se vad hon säger...


 


Av maria - 26 september 2012 17:58

Dagen på jobbet var riktigt trevlig...det är ju rena semestern att få åka till jobbet...jag fick ju både en kafferast och en lunchrast på en och samma dag-det är ju bara för mycket...väl hemma (lite sen som jag var) möttes vi bara på parkeringen pappaanders och jag för ett skiftbyte  i boet,då han skulle skjutsa till hockey och jag ta över hushållet...babyn blev gladare än allt och tog emot mig i tvättstugan med en dreggelpuss  dom är ju bara för goa dom där riktiga, äkta, ocensurerade dreggelpussarna, gärna med lite spår av snor i...tyvärr hann jag inte få den informationen jag behövde där på parkeringen så det var bara att ringa upp pappaanders och bli informerad om sovtider och dyl...onödigt vetande för er men näst intill livsnödvändigt för oss...helt avgörande vad nästa drag skulle bli...och det blev att lägga i säng babyn, vilket jag hade på känn  ...

Sköt om er och ha en underbar onsdag!


 


Av maria - 25 september 2012 16:59

Ska imorgon vara vikarie på mitt eget jobb,hur skumt låter inte det    ska bli skoj iaf att komma ut och träffa lite vuxet folk. Mindre skoj är att jag måste lämna över ansvaret till pappaanders och överlåta allting helt i hans händer, utan att överhuvudtaget veta vad som försigår...och det värsta av allt är att Minna ska, äntligen ta sina 6månaders bilder,  (som skulle ha varit gjort för ca 3månader sen)...vilket innebär att han, pappaanders ska, klä på, piffa till, se till att hon är utvilad och pumpad med föda,dock ej för mycket då det lätt rinner över både fram och bak...se till att det inte dregglas och snoras på klänningen och att luggen ligger rätt...det senaste är jag dock inte särskilt berörd över då det inte finns nån befintlig lugg, men det övriga...hur ska det gå, det där piffet, ni vet, den där fingertoppskänslan vi kvinnor besitter  ...säkert bara fint...jag säger som ett fd "dagisbarn" en gång i tiden sa -slappra av...(=slappna av)

Nu ska jag ta upp en ur badet innan jag tvättar upp nästa och kör igång kvällspasset...dvs, sätta på pyjamaser, koka välling i vild förtvivlan, diska upp vällingflaskor, förbereda inför natten, byta ev. bajsblöjor...eller jag kommer med säkerhet att få byta en och annan skitblöja...trevlig tisdagskväll  



 


Av maria - 24 september 2012 20:16

Igår var gubben och gumman höst på besök...och dom gjorde så fint i trädgården med fin hjälp av små höstbarn (som sedan förvandlades till små grisungar)


 


 


dom är söta både och...höst, eller gris...gris, eller höst...


Idag har vi bara varit, hängt med några kompisar, lekt, ätit och fikat...en underbar dag...för imorgon kör det igång, på riktigt...vi har insett att det blir måndagar som blir våran ta-igen-sig-dag (men får man 1 dag på veckan ska man vara riktigt nöjd)...


Äldsta dottern rullade himelska köttbullar till middag


 


Vi åt och åt så pappaanders fick köpesbullar i sin matlåda till imorgon...men det får han vara nöjd med, han kan ju bli bortskämd annars;P


Har dragit åt på matkontot till babyn också...hon äter ju mat och välling så det står ut genom öronen...och den mjölkfriavällingen är inte billig, den är dyr...och då Nea också äter den så går det ca 5 flaskor per dag, så nu ger jag babyn lite frukt, möjligtvis gröt som kvällsmat...jag kan säga att igår var hon inte nöjd med mitt beslut...idag orkade hon inte streta emot, blängde   bara lite surt mot flaskorna som stod redo bredvid sängen inför natten innan hon la igen ögonen...

Nu ska jag också bara glo lite surt på godispåsarna som står och frestar mig innan jag lägger igen mina ögon...


 

Av maria - 23 september 2012 09:52

Ja, det är lite av båda världar hos familjen...när den ena går och lägger sig på sin första dags-nap stiger den andre upp efter natten...medans den tredje fortfarande ligger och sover...två är redan på dagens aktivitet-hockeyträning och två ser på Pippi...jag, ja, jag passar på att få mig lite mammamaria-tid...Gårdagskvällen blev lyckad, ungarna var samarbetsvilliga och kände väl på sig att det var lika bra, annars hade mamman och pappan visst blivit lite prilliga (ett Pippi ord, jätte bra och användbart). Idag laddar vi inför en ny vecka, fullbokat med aktiviteter, körningar och andra viktiga tider att hålla reda på  ...Hockey och innebandy självklart på tisdag och onsdag, båda två med tider som går in i varandra, tur vi är två stycken som delar på ansvaret och har två bilar och en storasyster som barnvaktar medans vi åker land och rike runt...samtidigt som vi har en 2 åring som, jag har sagt det förr men säger det igen, skulle behöva en personlig assistent, endast för att hon är precis överallt på en och samma gång...under en frukost har hon på 30 sekunder hunnit smaka på samtliga pålägg, salami, ost, skinka, tomat, gurka och paprika för att sen lägga allt i en hög på sidan och börja om igen på samma smakrunda och tro att det ska smaka bättre andra gången...undertiden som hon ska ta oboj själv och halva obojburken i koppen ungefär...och på nåt sätt lyckas hon alltid ta sig lös säkerhetsanordningen jag ibland lyckas få på henne...tvångströja känns lockande  

Nu ska jag skaka av mig allt detta och bara vara i stunden...trevlig söndag på er  


 

Av maria - 22 september 2012 19:22

Ibland får jag sån längtan efter att bara vara, jag och pappaanders...äta gott på tu man hand och så...ganska svårt att få till det med 6 ungar, en ko (Betsy), Pippi Långstrump, hunden Bosse (Arvids gosse) och nallen Bosselina (Neas gosse)att ta hänsyn till. Men med lite fantasi och bra avstängningsförmåga så är allting möjligt...grilladkyckling och pommes till ungarna, och när dom är mätta och belåtna, det är då det är dax för oss vuxna...dukat bara för 2.


 


underbart...nu är det bara att vänta in John Blund på dom små, sen , sen ska jag bara vara och njuta av lugnet som mycket väl kan infinna sig då...nåt gott till dom stora och skicka upp dom på övervåningen, då är dom nöjda en stund.


 

Av maria - 21 september 2012 12:32


Ja, Betsy fick en hård start på dagen-full fart mot helgen kan man säga...Och Pippi går varm...hon är lite av min barnflicka nu för tiden  

Har införskaffat mera plankor till våra plankstekskvällar, så kan alla som vill få vara med att äta, (dock ej dom yngsta...det får bli nästa sväng dom rear plankor  ).

Och dom äldsta har beställt kycklingfile på sin planka, bara att göra som dom säger...själv gör jag vanlig traditionell planka till mig och pappaanders...har gjort en överraskning till farmor och farfar som hjälper till så mycket, mest för att rentvå mitt dåliga samvete som har insett att jag klarar inte av att sköta min familj utan deras fina hjälp  (dom blir ju nästan arga då man försöker på nåt sätt att betala tillbaka...men det får jag ta).

Tänker lite extra på fina mamsen som fyller år idag men har flytt till fjällen samt att vi firar en liten 9månaders idag


 


Grattis till 9månader lilla fisen...


 




 

Av maria - 20 september 2012 14:49

Ja, vi tar ju som bekant helg redan på torsdag, då småungarna är lediga på fredagar...det är med skräckblandat förtjusning som jag välkomnar helgen...ni förstår nog...


 


man kan bli lätt galen efter 4 dagar med denna uppenbarelse  


Just nu är hon inne i värsta Pippi stimmet, hon ser Pippi, sjunger Pippi...Tänk att Pippi kan leverera år efter år...Jag skrattar lika mycket varje gång jag ser henne, vilket är väldigt ofta numera...hon har liksom blivit en del i familjen  kära Pippi...


 


 


 





Presentation


Är en 6barns mamma som pluggar till undersköterska på komvux Har diagnosen bipolär 2, psoriasis och medicinerar för högt blodtryck. Följ med mig i min ocensurerade vardag, här får du läsa om glädje & om sorg, hypomanier & depressioner. Välkommen!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards