Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under juli 2012

Av maria - 31 juli 2012 10:45

Idag fyller våran lilla baby 14 år, det är inte klokt vad gamal hon börjar på att vara...och till sin stora förtjusning fick hon en värsta bästa kamera, det enda som stod på önkelistan-Jag vill också!!!...och vad gör man inte för sina barn, jo skämmer bort dom i sinne...och ger dom de leksaker dom önskar sig.


 



lite smakprov från den nya fina...


 


 


babyn får agera modell...


 


vi får inte glömma gårdagens 12 åring, här är hennes egna tårta...och god blev den, maräng, grädde och jordgubbar...bästa smakupplevelsen i munnen  undrar vad 14 åringen tänker bjuda på idag...


 






Av maria - 30 juli 2012 11:14

Ja, idag är det Elsas födelsedag-GRATTIS fina du  ...hon fick det hon önskade sig såklart, en ny mobil...ungarna börjar på ha bättre teknikprylar än en själv. Bara att gilla läget...men det höll på att gå riktigt illa...snabb som en vessla skulle dom (systrarna supersnabba) stoppa in simkortet, och det hamnade på fel ställe i mobilen så det var bara för pappaanders att ta fram mini skruvmejslarna och pilla sönder hela telefonen, plocka ut simkortet och återställa det på rätt ställe. Phu, man hinner ju stressa upp sig för mindre...Sen frid och fröjd i några timmar tills vi upptäcker att 2 åringen är på frifot...borta, put veck...alla går ut på spaning...vi finner henne på övervåningen i Alfredsrum...gladare än allt!!! Och vi har inte ätit lunch ännu...vill jag fortsätta dagen eller...


 



Av maria - 29 juli 2012 19:47

Har gjort dom sista fixen inför det stundande 12 års samt 14 års kalasen...shit vad tiden går, tänka sig att det var jag som fyllde 14 år i går...Har shoppat på tokrean på Lindex till Nea Nilsson (idag var det hennes tur), man får dela upp dom när dom är så många...lite till mig själv hamnade oxå i påsen såklart, men det är ju jag som har burit på dom och fött fram dom så det är inte mera än rätt tycker jag...värsta varma vädret idag med en fuktig luft utan dess like...det klibbar liksom till på parketten under trampdynan när man går...

Marängen står i ugnen och imorgon har vi en nybakad 12 åring  


 


Här är hon, i egen hög person när hon håller på att skrämma ihjäl sin bror...han lever dock idag utan särskilda men...möjligen lite rädd för monster.



 

Av maria - 28 juli 2012 15:28

Giv oss styrka, giv oss hopp...giv oss de barn som vi förtjänar, de som sitter på sin filt och leker så snällt med sina stenar och kottar...Igår hann hon inom loppet av typ 3 minuter...dra ut hela aluminiumfolierullen, slänga ut alla små fiskar tillhörande ett fiskspel jämt fördelat över altanen samt pilla ut och sönder batteriet på Alfreds mobiltelefon (hon var i full färd med att även ta ut hans simkort, då jag upptäckte förstörelsen)... Idag är en annan dag och nu sitter hon naken i solen och äter macka och bara strålar av glädje. 


 


helt galen unge...helt crazy kid...sand, ketchup och snor i en salig blandning...


 


 


men så söt emellanåt...


 


en underbar mix av oss  


 


Av maria - 27 juli 2012 14:43

Idag har vi sommar på våran altan, ja säkert i hela Umeå skulle jag kunna tro...bra, för det är Umeå fotbollsfestival och Alfred spelar just nu i detta ögonblick en match. Pappaanders fick ta det, då jag sitter hemma och passar småbarn som sover och tonåringar så dom inte river mitt kök...man kan nog aldrig slappna av förrän de lämnar boet...men då måste jag väl vara där och se till att dom har, diskat och städat och tagit på sig rena hela kläder;)))

Babyn fortsätter att förvåna, hon växer i rasande fart-dock endast på bredden...äter oss ur huset, sitter själv och har fått 2 små sockergryn in i munnen...gör små lustiga pruttljud med munnen och till min fasa säger hon-pappa-skit unge...jag ska öva henne...fast då dom har lärt sig säga mamma är det det enda dom ropar sen hela livet, oavsett om jag är på andra sidan stan eller i grannbyn och pappa är i samma rum...så jag kan väl bjuda på det här då. Säg pappa, för all del...Vi har förövrigt tänkt anmäla henne till Biggest looser-BABY!!! Hon skulle loosa våran lilla gogris



 



Här har hon råkat somna på fel ställe, fel tidpunkt, för när hon vaknade hade hon fått sig en tatuering i pannan...vi kan ju inte kalla det för fylletatuering, men kanske en, jag-somnade-på-fel-ställe-tatuering...ochdet är inte jag som har skojat till det, utan storebror tryckte fast den på henne, stackarn...hårt liv med 5 syskon...bara att gilla läget.


 


Här håller förövrigt kusin Gusten på att äta upp henne...mycket gott babykött det här, tänker han säkert.


 


Fin fina kusiner, 1 del Qvarnström, 6 delar Qvarnström-Nilssons  


 



Av maria - 25 juli 2012 09:59

Igår var det raj, raj, partaj...vi var några familjer som firade en blivande 40 åring...fina grannfrun Pernilla-GRATTIS till dej!!!  Det är tvära kast, ena dagen är vi på 14 års kalas och nästa dag på 40 års kalas...ungefär samma lika. Olika ingredienser i saften bara. På dagen var det lite olika tillställningar som vi dock inte kunde delta i pga för många och för små barn men på kvällen var vi här hos oss och partajade på, grillade gott och trängdes...8 vuxna och 13 barn, vi stod för hälften av ungarna...Idag blire nog att köpa färdigt födelsedagspresenter och betala räkningarna och vips så var dagen slut...vi jobbar verkligen i slowmotion nu...semesterlunken är ett faktum.


 

Av maria - 23 juli 2012 22:11

Ja, det har blivit en syltfabrik mitt kök...först plockas det diverse bär i flera timmar, sen kokas det sylt på löpande band. Jag kanske ska ta ut en typ av spishyra för slitage på min spis;))) Närå, dom är så duktiga och gör sig en rejäl hacka dessutom...idag tjänade dom ihop över 300kr på sitt slit...jag tror tom att dom fick en beställning på hjortronsylt...inte illa...igår fick Elsa en bärplockare av oss för att underlätta arbetet liksom, typ det bästa hon har fått i sommar...nytt för idag var familjepåsen, en sån där prasslig påse med alla olika syltar i små olika storlekar på burkarna...det var jordgubbssylt (plockad i farmor och farfars jordgubbsland), blåbärssylt, hjortronsylt och rabarberkompott...duktiga och påhittiga  små barn det där.

Mindre duktig är min baby-hur svårt kan det vara egentligen...för mig alltså att säga -NEJ!!! Jag ska ju inte amma henne till söms utan amma, sen sova...men när babyn sliter och drar i tröjan, börjar suga utanpå tröjan och drar fram bh:å bandet och suger i sinne, ja, då har jag svårt att säga NEJ!!! Ungen fick som hon ville...och nu sover hon så sött  


 


Av maria - 23 juli 2012 15:05

Ny design igen, gillar att förnya saker och ting...lite nya sommarbilder som måste tas vara på, på bästa möjliga sätt.

Lite små fix hos familjen idag, någon plockar bär, någon gräver i jordgubbslandet, någon städar samt tar lite datatid, någon/några sover...ja alla gör vi nån nytta...


 

Presentation


Är en 6barns mamma som pluggar till undersköterska på komvux Har diagnosen bipolär 2, psoriasis och medicinerar för högt blodtryck. Följ med mig i min ocensurerade vardag, här får du läsa om glädje & om sorg, hypomanier & depressioner. Välkommen!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards