Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under december 2011

Av maria - 31 december 2011 15:09

Vårat år som gått...


 


...det började med nyårssmällarna på tolvslaget...2010/2011


 


februari, det var då pappaanders förvandlades till vampyr...


 


mars, Alfred åker ett skidlopp...


 


april, Arvids månad...


 


maj, Neas månad...


 


juni, skolavslutningsmånad...sommarlov..


 


juli, familjens semestermånad på vackra Hemsön...


 


augusti,pappaanders månad...


 


september, Alfreds månad...


 


oktober, då såg mammamaria ut så här om magen...


 


november, det var då vi fick gå på bröllop...


 


december, Minna kommer till familjen...


Nu Välkomnar vi 2012 och hoppas på ett fantastiskt år med många glada skratt och upplevelser .

Av maria - 30 december 2011 14:02

Året lider mot sitt slut, vi är inne på årets sista dagar...och imorgon firar vi in det nya året hemma hos mamsen på Teg...(i en trea på tredje våningen,får ladda upp med datorer,mobiltelefoner, filmer och annat skoj som ungarna kan roa sig med). Vi måste ha hämtning av delar av skaran (då vi inte ryms i bilen) och får lämna kvar en eller två ungar över natten så vi andra kan ta oss hem i en bil...oj,vad jobbigt det blev att åka iväg helt plötsligt nu när det bara kryllar av ungar från varje hörn...man tycker att nu är väl alla här, men så helt plötsligt dyker det upp nån man har "glömt" bort...jaha, ska du också med... Har varit på BVC med lilla Minna, och hon har fått torsk på tungan, med det kan vi vid det här laget, Nea hade fullt med torsk när hon var nyföding...sen har jag tagit fram fläskfile till middag då vi får besök av fina Elenore ikväll...ska bli skoj att umgås med en utomstående...

Hur har mitt år varit annars...jo, mammamaledig-tillbaka till jobbet på halvtid-mammaledig igen, allt inom loppet av fyra månader...händelserikt år;))) eller inte...jag ser ett mönster i det hela...ett mönster som omedelbart måste brytas...Gott slut & Gott nytt år mina vänner!!!

Av maria - 29 december 2011 10:53

Livet rullar på, och rullar på, och rullar på...frukosten är precis bortplockad och nu ska väl lunchen dukas upp...barn ska läggas för en lunchnap, barn ska kläs på, mammor ska kläs på, sängar ska bäddas, tänder ska borstas, hår ska kammas, ska jag fortsätta...? ;))) Tur att bebis sover hela dagarna, och gör bara ljud ifrån sig när hon vill ha mat...sover sen några nätter tillbaka hela nätterna med avbrott för matning såklart ett par gånger per natt...Det är lite som en önskedröm att det flyter på så bra som det trots allt gör med åtta stycken olika individer i mitt hushålle...men det kan snabbt vända och bli till en mardröm, jag vet...men passar på att leva i nuet och ta dag för dag. Det är väl det som kallas för överlevnad, att inte tänka på morgondagen  

Av maria - 28 december 2011 08:30

Ja, tiden bara springer iväg och bebis är redan 1 vecka, men det känns förstås som att hon har funnits hos oss för alltid...nu minns man inte tiden utan henne...att hon är född fel årstid med tanke på hennes garderob får man ta, samt att hon äter hela morgonen för att sen sova hela dagen är väl också ok...dom är ju lite svåra att få rumsrena första halvåret. Problemet blir bara att jag blir så sprängfylld när hon är näst intill omöjlig att väcka för att ge mat, så pumpen åkte fram igår. Så är man  i behov av bröstmjölk finns det här att hämta;)

Och igår åkte vi till en stor mediabutik för att äldsta dottern skulle få köpa en ny mobil (för egna pengar) och det slutade med att jag också fick/köpa en...grattis på födelsedagen sa pappaanders typ en vecka för tidigt...och jag är inte sen på att tacka och ta emot. Så jag försökte igår kväll skicka iväg sms med mitt nya nr till mina kontakter i min gamla mobil, så har du fått ett sms du inte förstår är det ifrån mig...teknikens under...

Av maria - 26 december 2011 21:00

Den absolut bästa stunden på dygnet är kommen. Ettan, tvåan och trean är på övervåningen och ser på film. Fyran och femman sover i sina sängar. Sexan ligger mätt och belåten i soffan och snusar och pyser. Pappaanders och mammamaria sitter med en godisskål och känner in lugnet...det är jullov och jag börjar komma tillbaka efter förlossningen. Att tuttarna är sprängfyllda och ögonen är grå svarta efter för lite sömn bekommer mig inte just nu...jag är bara så nöjd att jag än en gång lyckats föda, samt ta mig igenom dom första jobbigaste dygnen som helt och hållet saknar glitter och glamour...

Av maria - 26 december 2011 15:32

Ja, då var snart denna julhelg över, julmaten och julgodiset börjar på att sina, men inte ledigheten för den skull...eftersom bebis passande kom till jul kan pappaanders med gott samvete ta ledigt ända fram till den 9 januari. Och vi ska hinna med två födelsedagar,en hockeycup,en innebandy cup samt städa ut julen kan jag tänka mig...om jag känner mig själv rätt brukar den åka ut ganska omg...och fram med tulpanerna på borden...

Vi har fyndat en ny micro idag då den gamla la av lagom till dagen före doppare dan...och i en familj på åtta st upptäckte jag att det är en smärre katastrof utan denna pryl, när måltider ska värmas i olika omgångar, i olika former av olika slag...och tur hade vi att tomten kom med ett kuvert med farmor och farfar som huvudsponsor...Tack för det, det kunde inte ha kommit mera lägligt.

Av maria - 25 december 2011 15:25

Så var den här juldagen snart till ända...fin fina klappar delades ut igår.

Och en stor händelse var att Arvid lämnade sina tuttar till tomten, som i sin tur lämnade ett paket till pojken.


 


 

och i paketet var en riddardräkt...


Alla har inte riktigt varit på topp i helgen...vi har en liten storasyster som i torsdags kan man säga gick in i en svacka, en typ av depression, gnistan i hennes ögon bara slocknade...och orsaken heter Minna. Hon börjar sakta men säkert komma tillbaka,trots att det är lite, lite lugnare så föredrar jag hennes riktiga, yviga,busiga bara Neahumör som hon kan ha...hur kunde vi göra så här mot henne...ja, det kan man fråga sig...

Av maria - 24 december 2011 10:06

Från oss alla...Till er alla


 


En riktigt God Jul!!!

Ovido - Quiz & Flashcards