Mitt liv med 6barn, bipolär och om att vara ADHD mamma

Alla inlägg under oktober 2014

Av maria - 31 oktober 2014 19:23

Då var det den här stora spökhelgen. Mycket amerikaniserat kan man tycka och ja visst, men lite roligt också, att få klä ut sig å skrämma folk. Det händer lite i den gråa tråkiga vardagen. Ogillar lite att ungarna ska gå runt och "tigga" godis men det är ju lite som påsk, ungarna har ju iaf roligt och det är ju huvudsaken. Jag har just fått hem en hockeyspelare från träning och en annan är på innebandymatch, trots halloween så tar det inte ledigt...Annars har jag legat i sängen lääänge imorse med tre vilda ungar lösa i huset, städat och handlat med alla andra Umebor. Igår städade jag ett rum som höll på att gro igen i typ 5timmar, men nu skiner det igen och luktar gott...ville göra en hjälte insats och jag tror att jag lyckats...


 


Nea har ritat sötaste teckningen genom tiderna, enligt mig. Det är en illustration från storfilmen Frosen...snögubben Olof och renen Sven (som blev skiven bak och fram) jag gillar moroten Sven tuggar på och Olofs näsa ä oslagbar...alltså, ungen ritar på riktigt bättre än mig...


Men nu säger jag Buuh på er  


 


 


Sötaste katterna...


 


och läskigaste grisen, nästan så att jag blir vegetarian, iaf gris-veg...ni vet fläskfile å korv å sånt, skinka...huvva så läskigt.

Trevlig helg på er! 


 

Av maria - 29 oktober 2014 15:32

Idag gav jag småfolket också höstlov, då jag gjort bort alla mina måsten för veckan...och när man har höstlov eller lov av vilket slag ska man ha roligt värre-eller hur...Mitt motto är att inte planera så noga, sova tills vi vill, äta när vi vill och i princip vad vi vill inom rimliga gränser såklart...Jag fick besök av en efter en imorse och fick både snorpussar och fötter i ansiktet, en och annan liten rumpa satte sig på min näsa också men det är sånt man får inpå som småbarnsmorsa, gärna med lite pruttlukt...när det spårade ur fullständigt och någon ville ha välling, gav jag upp och steg motvilligt upp. Sen tänkte jag, äre lov så äre-IDAG SKA VI BANNE ME HA ROLIGT!!! Så jag packade väska efter väska och stoppade in 1,2,3,4 och 5st ungar i bilen, fyra egna och en kompis. Bilen tog oss till Holmsunds äventyrsbad helt lagom roligt för oss. Efter att först ha hamnat i nån sorts trans inne i omklädningsrummet fick vi på badkläder och tordes ta oss ut till bassängerna, där släppte förlamningen och vi badade och badade och hade roligt värre...


 


Nu luktar vi en blandning av klor och duschcreme, har rödsprängda ögon och vatten fulla öronen, men det är det värt, för vi har haft så roligt!!! Att jag är mera eller mindre funtad som gör detta på egen hand får jag stå för, men mina kompisar skötte sig fint. Det som kan försvåra det hela är då någon blir kissnödig, då tar jag kollektiv kisspaus och tar med mig så många som möjligt på toa så jag slipper springa fram å tillbaka på toa hela badäventyret...då får man passa på att kissa vare sig man vill eller inte, gärna passa på att bajsa också, det gillar jag.

Nu ska jag rulla köttbullar.


 

Av maria - 28 oktober 2014 09:57

Ja då var tisdagen här och dagen då jag ska göra minirin-testet...har redan varit på sjukhuset och gjort del 1 och ska tillbaka om 1timme och göra del 2. Del 1 bestod av urin och blodprov samt få injicerat minirin i kroppen (tror jag) och i del 2 vet jag inte riktigt, det ända jag vet är att jag inte har fått dricka sen kl 22.00 igår kväll-törstig är jag!!!

Eftersom jag skulle vara redan kl 08.00 på sjukhuset imorse och räknade ut att logistiken att få iväg tre trötta barn 07.30 skulle vara näst intill omöjligt gullade jag in mig hos Alfred som fick yrvaken komma ner och passa sina mindre yrvakna syskon, att fråga någon av tonåringarna insåg jag ganska snabbt var helt ovärt, den tiden på dygnet är det som att tala med två betongväggar...Iaf så hann jag ungefär med höjd med Biltema innan telefonen började på att sjunga...

:- Mamma, Minna har kissat på sig.

:-Men byt på henne då (hon har blöja)...

:- Men jag kan ju inte det (Alfred 11år)

:-Men ge henne bara en blöja så byter hon på sig själv.

Fixat, ungen klarar det bara fint...duktiga ungar man har...jag behövs inte längre. 

När jag kommer hem råder det som vanligt kaos som det gör då jag inte är hemma...samtliga blir jätte glada av att se mig, jag blir jätte frustrerad över kaoset...börjar med att bre mackor och se till att dom blir mätta, då brukar kaoset lägga sig en aningen...får räkna till tio och andas lugnt, tuschpennor har hamnat i fel händer och inser att vårat ekbord har fått en makeover...orkar inte ta det nu, lämnar över det till pappaanders, han har bättre psyke för sånt där. 

Igår var jag på rehabiliteringsmöte och blev preppad med mycket att ta in och fundera på, jag var så trött så jag orkade inte blogga igår utan somnade ungefär 2timmar innan mina sovkompisar 2 och 4år gamla. Vaknade till liv kl 22.00 och hade missat hela kvällen med mina lite äldre familjemedlemmar...

Jag tänker inte säga ännu vad det blir, men det ser inte ut att bli Carlshöjdsskolan som det ser ut nu...ändrade planer kan man säga, jag tror det kommer att bli bra...måste se lite mera långsiktligt...men jag hade ställt in mig på skola så det är klart att det känns lite snopet. Men jag är med på det och känner mig inte tvingad till något, jag har bara så svårt att ta beslut och tänka, vad vill jag egentligen...Nu ska jag göra mig redo för att åka rond 2 till sjukhuset och göra bort det sista så jag får DRICKA!!! Ska köpa en 1,5liters bubbelvatten...


 

Av maria - 26 oktober 2014 13:38

Ah, då har man vaknat upp till dagen-efter-40års-fest. Mår oförskämt bra. Tog lååång sovmorgon och då vi vaknade å klev upp var det ett smärre värdskrig i huset, men det var det lätt värt. Nu har jag röjt undan efter kidzen som huserade ensamma igår från halv fem på em till typ halv två mitt i natten. Chips å läsk på alla golv...disk till förbannelse...men duktiga barn som tar hand om varandra då morsan å farsan roar sig. Och inga skandaler kan jag bjuda er på, möljigtvis att det kunde ha hänt en skandal här hemma på morgonen. Min älskade 5s:a var borta. Vi letar å ringer men ingen svarar. Det är då som Minna säger: Jag slängde den i toaletten. Hjälp, och jag tittar in i badrummet och där sitter pappaanders och ja ni vet...
Efter att vi vänt upp och ner på sovrummet hittar vi den tack å lov INTE i toan utan fastklämd mellan sängen och väggen. Det finns en Gud trots allt...

Av maria - 25 oktober 2014 23:07

Är på 40års fest med raggare/rockabilly tema...

Födelsedagsbarnet

Min bordsherre-Javier från Barcelona,skolengelskan fick jobba på hög varv...
Har jätte trevligt här i Spöland.

Av maria - 23 oktober 2014 22:13

Ja idag har hon shoppat, allt möjligt...från lösögonfransar till jacka och nya skor. Äntligen har ju butiken Cubus kommit staden, inte en dag för tidigt och naturligtvis blev det ett besök där med så många andra...jobbar inte människor, det var ju propp fullt...inte bara på Cubus utan i hela city. Jag kom iaf ut med en ny jacka och ett linne...och jackan var på tokrea, ordinarie pris 699kr, jag betalade 199kr-super gilla...hamnade på även på Din sko två gånger och kom ut med ett par skor andra gången, ordinarie pris 499kr, jag betalade 399kr-super gilla...jobbade mig vidare på nedreplan i gallerian och hamnade på Body shop och där kom jag ut med massor, bla en mascara, bodymist och lite annat smått och gott. Men det stoppade inte där utan jag besökte även Glitter, då vi ska på en 40års fest på lördag med temat Rockabilly/Raggare...jag var ute efter något snyggt att ha i håret som Rockabilly brud, hittade inte det jag exakt ville ha men är nöjd samt att jag kom ut med lite annat kolijox också...sen var det ju den där lilla extra finishen på utklädseln, en liten söt väska att ta med...hamnade på accent och hittade inte exakt det jag var ute efter men blev nöjd, det var ju på rean ändå, samt att jag fick med mig ett par nya handskar då det har börjat snöa var det väl dax...Nu står bara utemöblerna och studsmattan kvar ute i snön och vi har återigen häcken full i helgen, med hockey och fest...så dom får väl snöa över då-God Natt! 


 

Av maria - 22 oktober 2014 08:42

Ny dag och nu är alla mina familjemedlemmar där dom ska vara hoppas jag, om ingen har rymt. Själv har jag landat i soffan med min frukost, en kopp kaffe och en slät skål med yoghurt och björnbär. Helt ok för att vara en onsdag. När jag ätit färdigt min frukost börjar min arbetsdag. Handla, diska och tvätta...dra dammsugaren genom öppna ytor och jag hoppas att jag har orken till att förbereda och frysa in lite middagsmat. Skulle vara så skönt. Igår var jag skit trött och orkade ingenting så idag hoppas jag på lite mera action på morsan. Skulle behöva en pasta gryta delux, någon som vet var jag finner en sådan? Den vi har nu rymmer bara 4liter å det är lite tajt tycker jag...tips gärna, någon. 

Jag fick hem ett brev igår-jag ska göra ett minirin-test, eftersom jag inte kan läkarspråket och min läkare inte har ringt till mig utan bara skickat remissen till dom som utför testet på njurmottagningen så blir det till att googla...Minirintest är ett test som visar njurarnas förmåga att koncentrera urin, dvs om man lider av en ev. njurskada. Jag tror remissen beror på att jag dricker STORA mängder och kissar mycket. Samt att litium kan ge den typen av skada skulle jag tro. Testet i sig är nog ingen fara utan problemet kommer att bli då jag inte får dricka något från kl 22.00 kvällen före, göra testen kl 08.00, åka hem i tre timmar får inte dricka under dom timmarna, komma tillbaka och fortsätta testet. Fattar ni! Jag kommer att TORKA ut...aja, bra att det kollas upp. Nä, nu är kaffet slut å plikten kallar...Trevlig Dag!


 

Av maria - 21 oktober 2014 11:50

Hej, idag då jag lämnat delar av skaran åkte jag raka vägen hem och damp ner i soffan. Är jätte trött å sover å sover...fryser som en hund så risken för en förkylning är nära, nära...Har en förskoleklass gluttare hemma då han också egentligen inte är sjuk, men lite förkyld och kanske lite skoltrött. Han känner efter och har ont på diverse ställen på kroppen. Men då han mera eller mindre sköter sig själv å jag får min sömn så är det inte så störande utan mera kanske lite trevligt med en kompis hemma. I går fick han följa med på nagelsalongen och laga några naglar som inte ville sitta som dom skulle. 


 


I morse vaknade den här glada gose-fisen i sin ny lånade säng från grannana och hon hade sovit som en prinsessa...var så nöjd över att få komma upp från madrassen på golvet...och alla sov-kompisar rymdes. Bamsen, musen Molly, dockan Alice och gosefilten "täcket"...

Förövrigt har vi köpt den första julklappen nu, 1 av 6...check!!! Jag känner mig hur tidigt ute som helst iaf, med tankte på att vi brukar börja i mitten på december. 


 

Presentation


Är en 6barns mamma som pluggar till undersköterska på komvux Har diagnosen bipolär 2, psoriasis och medicinerar för högt blodtryck. Följ med mig i min ocensurerade vardag, här får du läsa om glädje & om sorg, hypomanier & depressioner. Välkommen!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards